Lektion; UTAN ÅSKÅDARE! om facebook, Kellerman och Dag Hammarskjöld

Jag läste Rocky idag (ber er leta efter en DN och klippa ut den serien där, hittar den inte på nätet och vågar inte publicera den här). Läste Twitter idag. Någon lärare hade givit eleverna till läxa att titta på facebook. Vilken läxa. Mitt i prick tänker jag. Där är eleverna ändå. Jag tänker på de sex rutor Martin Kellerman jag läser. Rocky är ute och campar. Sover i tält. Vaknar i ottan. Han ska minsann njuta friluftliv. Han tar sig ett morgondopp i en liten fors. Han sitter på en sten och tänker. Han tvingar sig själv att njuta. Utan åskådare. Förstår ni?

Utan åskådare!

Hur är det möjligt? Jag ser genast framför mig hur man kan skapa undervisning av det här, kopplat till facebook och våra uppdateringar där samt till den lilla, lilla text som Dag Hammarskiöld har skrivit:

Den lilla grabben tar ett par skeva skutt på ett ben, utan att ramla. Och fylls av beundran för sin duktighet, dubbelt så stark eftersom det finns åskådare. Blir vi någonsin vuxna?

Mina tankar om hur att undervisa:

* Jag vill undervisa om kopplingen mellan olika texter, gärna om Kellermans serie om betydelsen av att berätta om det man gör för att förhöja njutningen av att vara den som gör det andra blir intressserade av

* Undervisa om uppdateringar och facebooksmeningar! Skriv den sorgligaste, den roligaste, den intressantaste, den som har med mat att göra, den som bara har med skrivlust att göra, den som är arg osv.

* Hur kan vi koppla samman dessa två undervisningar med den tredje texten av Dag Hammarskjöld? Varför ska vi göra det? Finns det samband? Kan samband skapas? Varför? Hur? Varför finns Dag Hammarskjölds text endast i en bok?

Detta bör också få med de övergripande perspektiven – etik och historia.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.