Papper, penna och en dator! Datorsalen är tom och biblioteket är borta!

Lägg till. Ta inte bort. Dator och penna, papper, padda och bläckpenna. Jag lyssnar till elever som säger – ”jag kan inte rita av din modell” – till läraren. ”- Jag har bara min dator”. Jag ser hur eleverna löser sina möten med lärarens undervisning genom att också ha papper och penna. Jag ser en elev hämta en modell från internet, jämföra den modellen med den läraren har ritat på tavlan. Jag tänker på att eleven gör en källkritisk granskning och den ska lyftas fram. Jag tänker på skolbiblioteken som kastades ut för att ge rum åt datorerna. Idag behövs inga datorer i rum. Vi bär dem med oss som mobila enheter. Och pennan, pappret och boken ryms också i den verksamheten. Nu när vi inte längre behöver speciella datorrum så kan vi kanske bygga upp biblioteksverksamheten igen. Jag tänker alltid både och. Inte antingen eller.

Det här inlägget postades i Pedagogik, Pedagogiska miljöer. Bokmärk permalänken.