Relaterande texter

Jag tänker: Handskrift är ett innehåll i kursplanerna. Jag tänker på min egen handstil. Då jag skriver med penna är syftet oftast att anteckna så att jag själv ska komma ihåg, alltså är texten min egen. Men om eleverna ska lära sig skriva måste texten få möta en läsare. Om man ska kunna skriva med handstil är det för att skriva till någon. Därför måste texterna som eleverna skriver läsas upp, delas och inte endast värderas utifrån rätt eller fel utan också för sitt innehåll och vad den har att säga. En elev som vet att texter eleven skriver läses lägger ofta ned större omsorg om att texten verkligen ska gå fram, dvs, förstår syftet med att skriva för någon annan.
Många elevtexter är skrivna som de vore till sig själv och sedan är de oftast rättade. Alltså förloras innebörden att skriva för och till någon.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.