Mina anteckningar efter att ha lyssnat till prof. Anne Bamford

Jag lyssnar och återger en föreläsning jag lyssnar till idag, detta är mina anteckningar. 

  • Föräldrar talar för lite med sina barn. Föräldrar är i sina mobiler. Vad händer med barns språkutveckling?
  • Text – dvs – sms är ett säkert kommunikationssätt säger unga. Text det kräver ingen bekräftelse av relation.
  • Om alla elever klarar sina betyg är det fel på testet, alltså måste testet göras om så att betygen
  • Swedish children are ”highly rated” regarding happiness, think about that when you change things. Nigerian children are the happiest. If you have children from Nigeria in your classrooms don´t let them loose their happiness.
  • Låt eleverna rita sina kompisar om de är glada eller är sorgsna. Barn vet vilka som är sorgsna eller glada.
  • Once upon a time television told us when to go to bed. Television was not a thing after 23.00.
  • Var är 14-åring när man behöver dem? Alltså när vi inte förstår tekniken. Idag gör man inga instruktionsböcker för användare. De behövs inte. Unga gör sina tekniska upptäckter.
  • Doing is more important than knowing
  • A need for immediacy
  • Trial and error approach to problem solving
  • Low boredom threshold
  • Multitasking and parallel processing – children learn better if they are multitasking.
  • Visual, nonlinear and virtual learning
  • Collaborative learning
  • Constructivist approach
  • Unga lär sig inte linjärt. De lär sig där de börjar.
Unga kan inte detta:
  • Budget och finance
  • Lack of self- awareness
  • Self criticism
  • Risk assessment
  • Taking criticism
  • Written English
  • Deeper level thinking
  • Self-management
  • Loyalty

Lärare måste förstå att elevernas huvuden redan är fyllda, fyllda. De är inte tomma. De kan inte fyllas. Det kan inte ta emot mer. Elever måste få ut saker ur sina huvuden. Omtyckta lärare är lärare som berättar och talar till eleverna.

10 saker som vi måste göra för att säkerställa kvalitet och utveckling i alla skolorganisationer, lärare och kollegor och elever i klassrummet.

  • Active partnership and collaboration
  • Flexible organizational structures
  • Accessibility to all
  • Ongoing professional development – talk to each other
  • Reflection and evaluation strategies
  • Local – keep it local – the best ideas are close to you
  • Project-based, research-based
  • Active creation, performance and exhibition – How is this children to performe learning – product is very important. To perform learning – how do you exhibit your maths?
  • The languages of the arts
  • Take risks – teachers must model risk – let´s give it a go! Children want you to succeed. Be among children.

Jag ska läsa en foskare som heter James Catterall 2009, USA. Om artpoor och artrich, artpoor school and artrich school och vad detta gör med elevernas lärande i det stora hela.

EMLOYABILITY – detta vill arbetsgivare ha:

  • Communication skills
  • Team working skills
  • Confidence
Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Mina anteckningar efter att ha lyssnat till prof. Anne Bamford

  1. Helena Roth skriver:

    Gillar många av oneliners:arna här. Inte minst ”Doing is more important than knowing” –> gäller ju då att skolan (skolsystemet) har fokus på processerna, att man som individ lär sig att handla, att agera, att ta sig för. Genom tasigförsamheten kommer kunskapen på köpet. Med fokus på kunskap först så kanske inte steget över till handling och tasigförsamhet kommer?!
    Oxå mycket intressant det som Anne sa att ungar INTE kan. Viktigt belysa och lyfta fram.

    Tack för summeringen!

Kommentarer är stängda.