Undervisande frågor för att modella lässtrategier

Hur fråga för att få svar? Hur fråga för att få feta svar? Hur fråga för att vidga tankarna och få igång samband?

Jag har alltid funderat på frågorna jag ställer. Ställer jag frågor som inkluderar alla? Ställer jag frågor som exkluderar? Ställer jag för snäva frågor? Kan jag själv svaret och ställer kontrollfrågor? Om jag ställer kontrollfrågor – varför gör jag det?

Jag ställer ofta modellande frågor till mig själv då jag undervisar. Frågor som visar på lässtrategier lyder:

  • Jag undrar om rubrikens innehåll kommer att besvaras? Jag är nyfiken på om det som står i rubriken verkligen kommer att äga rum?
  • Det står här att … och jag funderar över hur många ledtrådar författaren ger mig innan  svaret på det här ges?
  • Den här meningen vill jag ändra på. Undra om jag kan ändra den 10 gånger utan att förlora betydelsen?
  • Fotografiet visar … jag undrar var fotografen stod då fotografen fotograferade och varför?
  • På illustrationen är hunden på väg bort eller ifrån. Jag undrar om texten kommer att förklara hur det är med den saken?

Det kommer fler frågor att undersöka lässtrategier med. Det här är bara uppvärmningen en tidig vintermorgon. Skolan börjar snart!

 

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.