Lektionsförslag – modell ur litteraturen blir eget skrivande – roligt och utvecklande

Jag hämtar alltid modeller ur litteraturen. Denna gång tänkte jag att eleverna kunde få pröva på att skriva personbeskrivningar. Det gör vi kollektivt och muntligt. Vi utgår ifrån Ingrid Carlbergs bok ”Det står ett rum här och väntar på dig …” En berättelse om Raoul Wallenberg, 2012 (Jag tar meningar ur mina böcker, eleverna ur sina, vi är läsande ihop).

”Han var känd för sin skarpa hjärna, sina snabba skämt och sitt trivselbringande gnäggande skratt” (s. 145)

Jag skriver den meningen på datorn så att alla eleverna ser den. Den här undervisning är muntlig och gemensam. Därför fungerar den på alla åldrar. Vi har också en modell att pröva mot. Vårt skrivande ska likna modellen i uppbyggnad och form. Alla kan hjälpa till och meningarna växer fram i gemenskap i klassrummet.

  • Han var ökänd för sitt dåliga humör, sina tråkiga skämt och sitt kluckande skratt.
  • Hon var omtyckt för sitt sätt att förklara, sitt mjuka skratt och sin plötsliga förmåga att bita av folks tråkiga kommentarer.
  • Han var känd för sitt sätt att förklara, sina fantastiska uträkningar och sitt svarta lockiga hår.
  • Hon var känd för sin förmåga att dribbla i fotbollen, sitt arga humör och sin fantastiska sångröst.
  • Hon var känd för att dela med sig av sitt hopprep, kunna räkna till hundra och att vara världens bästa bästis.

Då vi gör det här tillsammans, både skriver vi, tänker vi, grubblar vi, förklarar vi, deltar vi och så får vi en hel hoper med meningar att läsa tillsammans. Vi talar skriftlikt och vi härmar modeller ur litteraturen. Det är ett roligt sätt att arbeta och som också kan utvecklas till ett självständigt arbete.

Här har eleven fått i uppdrag att söka en modell ur sin skönlitterära bok. Eleven presenterar vad det är eleven undersöker. I detta fall är det talstreck, ett ord, ett skiljetecken och så fortsatta meningen. Den första meningen är den modell eleven följer och de resterande meningarna är de eleven skapat självstänigt. Uppgiften är mycket språkutvecklande med inriktning mot skriftspråket. Alla elevens exempel läser eleven högt och delar med sig av till sina klasskamrater. All text omsluts av muntlighet.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.