Jag undrar hur många brandkårsutryckningar som behöver äga rum vid skolan? Jag undrar också om de ökat i antal och i så fall varför? Jag önskar en åtgärdsplan för hur vi kan stilla brandkårsutryckningarna och verka för att de minskar i antal och att pedagogiken kring alla frågor åskådliggörs. Också när det brinner i knutarna! Hur kan vi tänka? Är detta bekant för er?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Vi har tråkiga erfarenheter av brand på ”min” F-9 skola i Stenungsund, då halva skolan brann ner för några år sedan. Vi har sedan en längre tid ett bra samarbete med Räddningstjänsten som besöker oss vid olika tillfällen under elevernas skolgång. De har nu också tagit fram ett nytt förebyggande material ”Upp i rök” som våra elever i årskurs åtta arbetar med och då Räddningstjänsten också besöker oss. De finns också på FB http://www.facebook.com/raddningstenungsund?fref=ts
Nu syftade du kanske på andra typer av utryckningar, men jag associerade bokstavligt till brand. Säkert på grund av det jag varit med om. Annars handlar det om att vi måste arbeta förebyggande och långsiktigt inom många områden tänker jag. Viktigt att vi samarbetar inom skolan och med andra resurser som finns runt omkring oss.
Hej – jag tänkte inte på bränder. Jag tänkte mer på sådant vi tycker vi måste göra. Detta med bränder är ofantligt viktigt. Vi måste veta hur vi agerar. Jag var som barn med om att det började brinna på en skola. Vi hade inga planer för det, idag har vi brandövningar. Då vet vi hur vi ska göra. Det kaos som utbröt var obehagligare än själva branden minns jag.
Tror jag förstår hur du menar. Ibland leder dessa utryckningar till att en del av de planerade insatserna får stå åt sidan och då faller det långsiktiga arbetet.
I klassrummet gäller det att försöka ha fokus på en sak i taget, lära oss att sortera så att vi inte springer runt och ”släcker bränder”. Här tror jag att vi pedagoger kan ta stöd av varandra genom ett coachande förhållningssätt.