Våra bedömningar har vi gjort till skrivbordsprodukter

Ett lärande förhållningssätt, tänker jag ofta, då jag talar om formativa och summativa bedömningar. Jag tänker sällan på den skriftliga kommunikationen, mer om den dagliga och den jag kan formulera kring lärandet i klassrummet. Som en del av förmågan att se lärandet när det äger rum, och berätta om det, lyfta upp det till medvetenhet hos såväl mig som lärare som hos eleven, utveckla ett förhållningssätt som följer elevens lärande med nyfikenhet.

Det är kommunikationen om lärandet i klassrummet med eleverna vi borde fokusera på. Hur talar vi lärande? Varje dag? Hur lyfter vi det vi gör till en annan dimension? Hur förändrade den här lektionen ditt liv? Hur ofta talar vi om det lärande som äger rum? Vem kommunicerar vi med då vi skriver omdömen?

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning. Bokmärk permalänken.