Vi borde tala med eleverna om vad de upplever då de läser. Vad de lär av texterna vi ger. Vilken kunskap texten ger dem. Inte styra in mot att svara upp mot de frågor någon annan ställt utan skapa frågeställningar komna ur den gemenskap som skapas med elever, lärare och fokus. De frågor som eleverna ställer. De frågor de önskar besvara. De som kommer ur och genom den text vi givit dem.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Definitioner av ett skolbibliotek 2022-07-03
- Den verkliga döstädningen 2022-07-03
- När jag går i skogen går skogen också i mig 2022-07-02
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Det var mitt på ljusa dagen. Solen strålade ner på oss, på alla. Vägen var kantad med växtlighet som blommade, spir… https://t.co/tkFj1r10yc about 6 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord
- Jag mötte en kvinna. Kvinnan frågade: - Ska du gå den här vägen? Jag vill inte gå ensam. Jag är så rädd för det far… https://t.co/Gn9r7l6rQj about 6 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.