Jag deltar formativt genom att lyssna och delta i elevernas skrivande

P1190809
Jag är nära lyssnande och mycket nyfiken på vad eleverna skriver. Jag läser deras texter högt utan att värdera språk eller innehåll. Och så tar eleverna vid i hur att utveckla sin text. Så här såg lärandet ut: 

Jag (eleven) har fått tankar om hur/att:

  • att tänka och prata om vilka meningar jag ska skriva
  • vilka ord jag ska använda för att de ska höra ihop med ämnet
  • inte bara skriva svåra ord eller enkla ord utan tänka vem som ska förstå dem
  • jag har lärt mig att man ska läsa högt det man skriver – så vet man hur man kan förstå den text man skrivit
  • då jag lyssnar på min text kan jag höra hur jag kan skriva om texten
  • jag har lärt mig att tänka om att inte använda samma ord flera gånger utan fundera över vilka ord jag kan använda som nästan liknar de ord jag använt tidigare, alltså i det jag skrivit. Jag hör det när min text blir högläst, eller när jag högläser den själv.

Jag skriver ned alltsammans. Sparar till utvecklingsuppdraget att utmana med undervisning. 

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.