Lektioner i avsändare och mottagare: Förståelse och anpassning till mottagaren

Körling fotograferar 2012

Elever ska lära sig att det finns en mottagare. Syftet med en text är att den ska bära utan att eleven är med och förklarar texten. Det är att anpassa den till mottagaren oavsett tid och rum. För att skapa en text som inte behöver en bisittare som berättar om den blir till genom att läraren alltid betraktar textens innehåll, läser upp den, talar om eleven som skrivit den och lägger vikt vid att ta emot textens innehåll på ett värdigt och nyfiket sätt.

Att texten har en mottagare, en specifik, ska också vara ett undervisningsområde. Idag skriver vi till badvakten vid simhallen, idag skriver vi till bibliotekarien, idag skriver vi till oss själva i våra dagböcker, idag skriver vi ett brev till mormor eller en berättelse till farmor, idag skriver vi en novell som ska kunna läsas av någon vi inte känner, idag skriver vi en debattartikel om vikten av att …

Om allt kan vi utbilda, lära och tänka. Om allt kan vi skriva och formulera.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.