Boken i undervisningen

Vi läser av allt. Också världen. Boken är en värld i sig.

Vi läser av allt. Också världen. Boken är en värld i sig.

Under denna rubrik i min blogg kommer jag från och med nu samla tankar, idéer, upprop, diskussioner och lektioner, ja allt som har med läsningen att göra. I stort sett handlar det mesta i min blogg om läsundervisning och förhållningssätt. Du kan hitta de tidigare inläggen under bloggkategorierna ”Lektioner” och ”Litteratur och läsning”. Från och med idag blir det under denna rubrik: Boken i undervisningen.

Jag är allvarligt oroad över hur det står till med läsförmågan hos unga människor. Jag tycker att vi tillsammans, varenda lärare, varenda rektor, varenda skolmatspersonal, varenda vaktmästare, varenda skolsköterska, varenda en, ska ta ett ansvar för kommande generations läsförmåga:

att kunna läsa bokstäver och deras olika ljud, läsa mellan raderna, läsa raderna, läsa för språket, läsa för att få möta en annan människa, läsa för att få idéer, läsa för att tänka, läsa för att undersöka, läsa för att få en författarvän, läsa för att förstå sig själv, läsa för att se en annan horisont, läsa för att resa iväg, läsa för att fantasin ska få sitt, läsa för att omsätta, läsa för att ordförrådet ska växa och aldrig sluta göra det, läsa för att förstå värdet av en bok, läsa för att inse att biblioteket är en kul och spännande plats, läsa för att internets texter är oändliga, läsa för att läsa och så kunna välja en bok för att försvinna ett litet tag från  här och nu.

Boken är den där magiska dörren till dig själv, till världen, till hemligheten, till kunskapen, till empatin, till känslornas språk, till DIG!

Som undervisande lärare har jag dessa utmaningar:Skärmavbild 2013-03-05 kl. 3.14.51 PM

Skärmavbild 2013-03-05 kl. 3.03.33 PM

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.