Lärarens språk är en resurs – och några andra resurser

Körling twittrar

Lärarens språk är en resurs. Låt oss famna vårt språk så. Allt vi talar om, berättar om, sätter ord på är språk. Vårt språkliga förhållningssätt är att ge. Om vi tänker så här kan vi alltid göra mer med vårt språkbruk i skolan. Sätta fler ord på saker och ting. Lägga till ytterligare meningar för att förklara. Hälsa välkomna med en röstvärme som omsluter. Berätta utförligt om det vi ser av lärande och av förmågor. Förstå att vårt språk öppnar dörrar till ämnen vilka är nya för eleverna. Alltid tänka om och genom språket.

Eleven ska efter sin grundskoletid ha erövrat ett rikt språk i tal och skrift.

  • Lärarens förmåga att läsa är också en resurs.
  • Lärarens ämneskunskaper är också en resurs.
  • Lärarens närvaro i klassrummet är också en resurs.
  • Lärarens nyfikenhet på elevernas lärande är också en resurs.
  • Lärarens generösa hållning är också en resurs.
  • Lärarens …

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Kommunikationen, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.