Skolmiljön – jag häpnar och tänker YES! (we can)!

Lite anteckningar ur mitt pedagogiska huvud, körling tänker 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

I programserien om rummen som påverkar oss fanns det ett behövligt inslag om skolans rum. Ja, hela skolmiljön. Jag tycker att ni ska se programmet. Hur rektor tänker. Hur miljön prövas ut och att ansvaret inte läggs på eleverna om det är trångt och man stöter i varandra, utan att utmaningen ligger i att skapa miljön där vi kan finnas ihop och utvecklas. Att pröva miljön genom att själv undersöka den. Hur är det att vara elev vid skolan? Hur rör man sig i byggnaden? Frågor som bör väcka inspiration till att se miljön och hur vi samspelar med och i den och de kreativa lösningarna vi kan skapa genom att börja tänka.

Här är programmet! Det avsnittet om skolan är en bit in i programmet. Men för att envisas om detta med miljön föreslår jag att du tittar från början. Ha det gott!

Det här inlägget postades i Pedagogiska miljöer. Bokmärk permalänken.