Lektionsidé: Fyra meningar ur en bok blir egen text

Låt eleverna ta meningar ur sina skönlitterära böcker. Vilka meningar som helst. De meningar de tycker om, blir fundersamma kring, skrattar åt, tycker om att säga högt, blir arga på.

Dessa meningar skriver eleverna på ett papper. Alla meningar läses upp i klassrummet. Alla elever läser sina meningar som om man läste ur en gemensam bok. Den som nu skapas i rummet.

De fyra meningarna får eleven sedan lägga samman till en egen text. Det kräver kanske att vissa verb måste böjas, enhetlighet kring hon och han skapas, dåtid och nutid göras till gemensam tid, singularis och pluralis likaså. Här är ett arbete av en elev i årskurs fyra. Arbetet kan göras i vilken årskurs som helst.

En mening - körling undervisar i läsning 1997

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.