Körlings klassrum – idag modellar jag undervisning, tänkande om undervisning (i mitt kök)

Körling fotograferar 2013

 

 

Idag modellade jag undervisning, hur jag undervisar och lärare fick agera, uppleva lärandet genom att vara i lektion. Det innebär praktik där lärare får uppleva undervisning och eget lärande. Den innehåller metapedagogiska diskussioner om vad vi gör, hur vi gör, hur vi förstår, hur vi lär. Det handlar om hur vi tänker kring allt vi gör och hur vi kan utveckla vårt gemensamma tänkande, vårt språk och vår roll som lärare. Det handlar också om att härbärgera, tänka och agera inte genast utan pedagogiskt.

Dagen innehöll:

  • Bildpromenad
  • Källkritiken och relationen till författare
  • Hur läraren ställer öppna frågor
  • Frågeställande som läroväg
  • Icke värderande förhållningssätt
  • Möten med text, ord, språk och tanke
  • Läroplanstexters betydelse
  • Läroplanskopplingarnas värde
  • Lärarprofession
  • Modellad undervisning
  • Film om hur att undervisning och diskutera undervisning genom att se undervisning

VAD LÄRDE DU DIG?

  • Jag lärde mig att säga ”kom istället för att säga gå härifrån”
  • Jag fick upp ögonen för ett ickevärderande förhållningssätt
  • Jag blev påmind om hur man läroplanskopplingar och värdet att sätta ord på det. Läroplanen som plattform.
  • Jag lärde mig om muntligt skrivande
  • Jag lärde mig att tänka om och inte genast agera på
  • Jag lär mig av att se dig i aktion, att få en modell och få uppleva en undervisande modell. Jag har läst om det här, men att få vara med om det, utvecklar mig.
  • Att få en modell och uppleva den, det väcker mina tankar om olika undervisningssätt
  • Jag lärde mig hur jag kan ta över problemet från eleven till min profession, att jag tar över ex… saker som eleven …
  • Att inte göra för stor sak av saker… att lyfta för mycket, att göra för stort fokus av …
  • Att skapa relationer i lärandet, jag fick en relation och en idé genom att delta i cirkellärandet
  • Vi behöver inte ha en lektion i EQ utan det sker i undervisningen hela tiden
  • Från föreställning om till verklighet i

Japp. Körlings klassrum, en dag i mitt kök från klockan 10-18. Hej HOPP!

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Läraryrket och lärarrollen, Pedagogik, Värdegrunden, Verkligheten. Bokmärk permalänken.