Hur sålla, hur kritiskt tänka – när man söker på nätet

körling fotograferar 2010

Det var frestande att höra vad eleverna googlade på. De googlade för att hitta svar på frågor de hade på ett papper. Det är intressant tänker jag. Här googlas det. Och naturligtvis ska eleverna googla. Frågan är bara om de ska lämnas helt ensamma med sitt googlande eller om vi lärare kan problematisera det en aning. Nu visar det sig att eleverna i (jag tror) årskurs åtta genast tittar på den översta uppgiften som sökningen resulterade i. Där tror de att de kan hitta svaren, de ser också att det finns lite fler alternativ. Men … de har inte lärt sig att medvetet undersöka vad, hur, varför och allt det där som man kan och måste göra då man googlar. Så jag visade dem hur många träffar de hade på sin sökning.

– Va, sa eleven!

– Ja, sa jag. Vad betyder nu detta för ditt svar? Hur ska du sålla, välja, vraka mellan de här alternativen? Hur ska du förstå antalet träffar? Hur ska du värdera dem? Hur ska du gå vidare? Vad vet du om det översta googlesvaret? Vet du varför det ligger överst?

Nej, ingenting av detta visste eleven. Det krävs en aning mer av oss i skolan än att sätta eleverna på att googla på svar till sina uppgifter. Vi måste sitta intill och vara lika nyfikna och beakta den textmassa som visar sig i sin oändlighet framför våra elever. Och utveckla läsandet av de sidor som visas så att eleverna kan förstå hur de kan handskas med den mängd de får fram och förstå hur den också rangordnas utifrån andra läsares val.

Så hur skulle ni själva göra? Hur ska vi undervisa? Varför ska vi undervisa? När ska vi undervisa? Vem ska vi undervisa? Vilka frågor ska vi konstruera? Hur gör vi själva? Vad lär man sig av att söka på nätet? Källkritik?

Anne-Marie

som för säkerhetsskull fotograferade av det eleven hittade – 3 340 000 träffar! Och så här i efterhand länkar jag till ett mycket viktigt blogginlägg hos Kristina! Resonemanget i kommentarerna är också viktiga. Jag tackar för att jag får möjlighet att lära och läsa!

Körling får sms 2010

Det här inlägget postades i Misstagen, Pedagogik, Strategier. Bokmärk permalänken.

9 svar på Hur sålla, hur kritiskt tänka – när man söker på nätet

  1. Fröken P skriver:

    …och hur kommer allt detta in i våra nya kursplaner och läroplaner…kanske ska man ha en egen kursplan för IKT för att säkerställa att alla elever för möjligheten att utveckla dessa förmågor för framtiden, tänker jag-hur tänker du?

  2. Anne-Marie skriver:

    Uppdraget är att få eleverna medvetna om kritisk granskning men också att läraren är medveten om att elever behöver goda frågor kring det de gör istället för att titta på resultatet i ett papper med svar på frågor. AnneMarie

  3. Magnus Ehinger skriver:

    Framför allt måste man själv, som lärare, först ha googlat alla frågorna innan man släpper lös eleverna på dem. Då vet man redan på förhand vilka fallgropar som väntar, och man behöver inte stå helt handfallen när eleverna trillar i dem.

  4. Anne-Marie skriver:

    Absolut – jag tycker läraren ska ha förståelse, insikt och absolut se mer till processen snarare än resultatet. Hur löste eleverna de problem de mötte under det att de undersökte hur att få information. Det är inte bra om svaren räknas, och inte vägen till dem. Vad är svaren värda? anne-marie

  5. Öpedagogen skriver:

    Kolla KÄllan är en oas att ösa från. @kalexandersons blogg likaså. Jag arbetar mycket med Creative Commons med mina elever för tillfället. Vi diskuterar vad som gäller när man kopierar bilder på nätet? Kan man bara ta hur som helst? Vad behöver man uppge när man lånar? … och m ycket mer. Jag har själv läst och lärt och inser att jag har lärt mig massor bara under de senaste dagarna. Nu diskuterar mina elever själva vad som gäller när de tar bilder, talar om för lärarna som inte vet, de diskuterar upphovsman/kvinna, länkar och är väldigt insatta. Jag är så stolt över dem och inser att de behöver ha så mycket av denna kunskap med sig när de sitter framför datorn. DET HÄR ÄR EN MYCKET VIKTIG FRÅGA!

  6. Kristina skriver:

    Kunskap i att söka och hantera den informationsmängd som finns på nätet är en otroligt viktig kunskap, att följa upp och samtala med eleverna anser jag är en metod som medvetandegör eleverna. Härligt inlägg. Tack för pingen Kristina, och för puffen @opedagogen

  7. Pingback: Hur utvecklar vi barns sökande på nätet?

  8. Cecilia Bengtsson skriver:

    Så intressant och viktig diskussion som pågår. Jag vill också lyfta fram skolbibliotekarierna som dagligen reflekterar över hur lära eleverna att sålla, kristiskt granska och söka på nätet. Tillsammans kan vi ge eleverna verktyg och förhållningssätt för livet!

  9. Anne-Marie skriver:

    Tillsammans, intill, vid, fokus, lärandet ihop, frågorna… det är lärandet! Oavsett var vi är. A-M

Kommentarer är stängda.