Att följa lärande: Berätta sa jag till en elev … och eleven berättade!

– Berätta! sa jag till en elev. Mitt förhållningssätt är lyssnande. Eleven berättar:

  • att eleven har lärt sig att dokumentera för att förstå vad som händer
  • att eleven lärt sig att sortera
  • att eleven har lärt sig att följa instruktioner
  • att eleven har lärt sig programmera från en dator till en byggd robot
  • att eleven fått översätta teknikspråk både till svenska och arabiska
  • att eleven lärt sig berätta så andra förstår
  • att eleven kan koncentrera sig på att lyssna så att man själv kan göra
  • att eleven vet att man ibland måste vara noggrann
  • att eleven har lärt sig att hålla reda på saker och ting, varenda grej kan vara viktig
  • att det som blir fel kan förändra allt. Ibland är det ok att det blir fel.
  • att eleven har lärt sig att använda kunskaperna och fantasin, man måste blanda dom fifty-fifty
  • att eleven har fått använda fantasi för att kunna förstå kunskaperna

Jag antecknade allt det eleven berättade. Jag sa egentligen inget annat än berätta. Det kan man säga många gånger. För att sedan lyssna. Denna elev är 11 år. Läs igenom det eleven sagt och fundera över det eleven berättat.

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Formativ bedömning, Läraryrket och lärarrollen, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal, Verkligheten, Vetenskap och teori. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att följa lärande: Berätta sa jag till en elev … och eleven berättade!

  1. Tänker att målet för mig som lärare är att lära eleverna prata så om sitt lärande!

Kommentarer är stängda.