Lektionstips: Smaka av orden – hur smakar rätten?

Körling fotograferar 2013

Ibland förvånas jag över maträtterna i böckerna. Eller kakorna. Eller kompotterna. Eller sammansättningarna av rätter. Ibland undrar jag hur Astrakanäpplet, just ett sådant som Kristina fick återvända till Sverige genom, smakar. Jag undrar också om Madeleine-kakorna i de moderna plastförpackningarna verkligen är de som man kan spana på om man vill leta i tiderna som flytt. Och den där äppeltårtan, är det verkligen en tårta eller är det en slags paj. Ja, jag undrar över maten i böckerna jag läser. Hur de smakar genom orden. Hur vägen är från tallriken till munnen, och väl därinne, de enorma smaker som ska gifta sig på tungan. Och varför jag känner mig så hemma i meningar som:

grönsaker, äppelmos som kryddats med pepparrot och färskpotatis (Minnen av Torgny Lindgren, 2010, s, 211)

Mat jag inte ätit:

  • fårfotssoppa (Minnen av Torgny Lindgren, s155)

Det finns rikligt med mat i all litteratur. Det är ett sätt att smaka av orden. Bokstavera dem ljudligt för att få ut varje liten nyans av dem.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.