Lektionsförslag: Åter i skolan – hur har eleverna använt sina kunskaper?

Körling fotograferar 2013

Nu börjar skolan igen. Eleverna kommer tillbaka. Istället för att fråga dem om vad de har gjort under lovet fråga om vad de använt av skolans kursplaner eller fråga om sådant som hör till kursplanerna. Värdera inte. Låt det eleverna berättar få finnas. Se inte brist. Se till deras berättelser. Låt dem få tänka.

Vi kan ställa 20 frågor ur 20 kursplaner. Ni kan skapa frågor utifrån undervisningen. Jag har hämtat frågor ur styrdokumenten.

  1. Ämnet bild: Berätta om en reklamaffisch, hur den var utformad och vad den förmedlade för budskap? Berätta om ni har tecknat något under lovet, ritat en kladd då ni talat i mobilen?
  2. Ämnet engelska: Har ni hört någon engelska under lovet? Hur förstår ni textremsor och översättningar i filmer? I vilka sammanhang har ni hört engelska? Hur många gånger har ni sagt något på engelska under lovet? Varför? Varför inte?
  3. Hem – och konsumentkunskap: Hur har ni använt redskap i köket? Vad har ni återanvänt? Berätta om återvinningen? Något återvunnet?
  4. Idrott och hälsa: Berätta om idrotter ni sett eller idrotter ni själva utfört.
  5. Matematik: Vad har du räknat under ledigheten? Trappsteg, minuter eller något annat antal. Hur många gånger har ni delat något under helgen? Delat på utrymme, delat upp en tårta, delat på ett äpple?
  6. Moderna språk: Vilka språk har ni hört under lovet?
  7. Modersmål: Har ni översatt mellan två språk? Varför? Hur gör man då man för att förstå?
  8. Musik: Berätta om en sång du lyssnat till? Berätta om musik du dansat till? Berätta om ett ljud som du upptäckt under helgen? (Ljud kan vara en hård vind som tjuter mellan husen, en hund som ylar, dammsugaren som börjar vissla för att något satt sig på tvären i den).
  9. Biologi: Vatten, har ni stött på vatten? Har vatten kokat, dunstat, kondenserats, smält eller blivit till is? Berätta vad ni sett?
  10. Fysik: Under lovet blev det en ny månad, från oktober till november. Hur kan vi förstå övergången från oktober till november? Skillnader och olikheter? Vad ser vi i naturen?
  11. Kemi: Någon som balanserat? På något? Med något? Vad hände?
  12. Geografi: Yrken ni stött på under lovet?
  13. Historia: Hur har ni blivit behandlade? Skillnad på barn, ungdomar och vuxna?
  14. Religion: Vi har lärt oss om trafikregler. Hur vet du att du kan något om dem då du är ute i trafiken? Någon trafiksituation ni vill berätta om? Något ni vet om hur man gör i trafiken?
  15. Samhällskunskap: Vad har ni lärt er av det vi gör i skolan? Upptäckter av det i er vardag?
  16. Slöjd: Vilka redskap har ni använt? Vad gjorde ni med dem? Om du fick vara i slöjdsalen utan lärare – vilken sak skulle du vilja skapa då? Något du saknat eller behövt då du inte var i skolan?
  17. Svenska: Hur har du använt din läsförmåga? Vad läste du då? (döm inte läsaren för läsarens innehåll, lyssna och ta emot läsupplevelser).
  18. Svenska som andraspråk: På vilket språk tänker du? På vilket språk drömmer du? Om du ramlar på vilket språk säger du aj på?
  19. Teckenspråk för hörande: Berätta om hur du använder ditt kroppspråk? Hur gör man sig förstådd?
  20. Teknik: Hur tycker du att skolans ämne syns i din vardag? Vilken teknik tycker du att man borde utveckla?

Från Skolforum Körling fotograferar 2013

Det här inlägget postades i Strategier, Styrdokumenten, Verkligheten. Bokmärk permalänken.

4 svar på Lektionsförslag: Åter i skolan – hur har eleverna använt sina kunskaper?

  1. Åsa skriver:

    Åh, vilken underbar uppgift! Den där vill jag göra med barnen i veckan.
    Tack + kram på dig!

  2. Magdalena skriver:

    Vilken fantastisk idé, tack 🙂

  3. annika skriver:

    hej ,jag blir så glad då jag läser dina tips,,och det är verkligen något vi kan göra på fritidshemmet.
    kram

  4. Agneta Browne skriver:

    Spännande idé – så bra!!!

Kommentarer är stängda.