Lektionsstart och avslut – som en flygresa!

Körling fotograferar 2010

Idag flyger jag och jag tänker pedagogik. Om lektionen är en flygresa? tänker jag.

Jag ser så mycket som ska fungera och som behövs för att flygplanet ska lyfta för att vi ska få resa i det. Jag ser hur människor går runt flygkroppen, kontrollerar, fyller på,  många kontroller man gör innan dörrarna stängs och innan planet tar fart och lyfter. I flygplanet är personalen utbildad. Plötsligt tänker jag lektion. Tänk om resan kan liknas vid en lektion.

FÖRBEREDELSERNA AV LEKTIONEN:

Lektionen behöver lika stor omsorg innan den sätts i verket som planet innan det lyfter. Runt planet äger en hel del rum, planet tankas, planet fylls med matvagnar, med bagage och med något läsbart. I planet sitter kapten och andrekapten. De korresponderar med flygtornet, med ledningen, om turordning, väderleksförhållanden och får klartecken och tider. Kaptenen och andrekapten sitter redan i cockpit. De ser över resans mål och resans väg.  Då jag kliver på planet tar flygvärdar emot, de hälsar och är klädda för att skapa trygghet. Det ska inte råda någon tvekan om vilka som arbetar i klassrummet. Jag känner mig genuint välkomnad, flygvärdarnas blickar riktas mot mig och deras ansikten syns mig trygga och professionella.

I ett skolsammanhang skulle detta planerande innebära:

  • Det finns en skolledning som möjliggör för lektionen, såväl för lärarens möjlighet att utföra den och eleverna att delta i den
  • Det som äger rum innan lektionen kan ta fart är lärarens förberedelser av såväl innehåll som redskap för den.
  • Kaptenen och andrekapten är läraren, den som håller i resan och att vi når tillsammans når mål. Alla är med. Alla är där. Alla når fram.
  • Flygvärdinnorna är också läraren, som välkomnar och ordnar för lektionen både då det krävs modellade undervisning som under då det är friare och eleverna får kommunicera det som läraren givit eleverna att utforska
  • Läraren har utbildning och det genom den läraren verkar.

LEKTIONENS GENOMFÖRANDE

Väl på plats berättar såväl kapten som flygvärdarna om resan. Flygkapten berättar om förhållanden. Flygvärdarna om säkerheten. Våra mobiler ska stängas av och stolarna ska resas upp. Det är den enda tillrättavisningen. Reglerna handlar om allas vår säkerhet. Utan att göra löje av den hundrade eller tusende gången ger sedan flygvärdinnorna en säkerhetsgenomgång med samma allvar som förra gången.

Så ger vi oss av. Allt av förberedelser är nu klara. Nu ska vi lyfta. Alla i planet deltar i lyftet. Alla sitter ned. Kapten och andre kapten har ansvaret. Vi andra deltar men kan inget göra. Då starten är över, då energin som krävdes för att lyfta så behövs den inte i luftrummet. Då kan vi som flyger få röra oss fritt, gå till toaletten, ta fram datorn, läsa och småprata. Vi är på väg. Vi ska nå fram. Flygvärdarnas roll är nu en annan. De har välkomnat och de har säkerhetsinstruerat oss, nu värnar de vår omsorg. Vi får fika och något att äta. Då jag sitter på min plats skriver jag vidare på min bok, läser igenom den text jag kopierat och ibland då jag reser ritar jag. Intill mig sitter en klasskompisresenär. Han läser kartor. Jag blir nyfiken på varför han läser dem och vad det är han undersöker i kartan. Några framför mig diskuterar något. Någon vilar tanken och låter blicken söka horisonten. Den som nu syns utifrån det perspektiv som flygplanet kan ge. Det är höjden som ger överblicken.

AVSLUTNINGEN AV LEKTIONEN

Då det är dags att landa signaleras detta till oss alla tio minuter innan vi når mark. Kaptenen berättar återigen om att vi är på väg att landa, och ger signal till oss resenärer och en annan, mer kortfattad och med ett specifikt yrkesspråk till personalen inne i flygplanet. Nu krävs det att vi alla sätter oss ned, sitter ordentligt med bälte, släcker ned och reser upp stolarna. Flygvärdarna ansvarar för att varje resenär är förberedd för att ta mark. De samlar ihop material. Landningen kräver precision och hållande av kapten och andre kapten. Nu förtätas kommunikationen om att resan ska avslutas. Kapten har kommunikation med flygledning.

Då vi landar kan vi förbereda att lämna flygplanet. Då står flygvärdarna vid dörrarna och tackar och säger hej då.

Också innan jag klev på planet väntade jag på att gå på och få resa iväg. Som klockan i skolan. Den signalerar att det är dags. Vi står i kö för att få komma in på lektionen. Då jag kliver ur är jag framme.

Ja, min liknelse kan halta. Men jag tänker lektionsstart och lektionsavslut.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektionsstart och avslut – som en flygresa!

  1. Lisa J skriver:

    Sååååå himla bra liknelse 🙂 Klockrent från start till landning. Jag ska tänka flygning på måndag! Gillade ”cabin crew take your seats for landing” 🙂 och att ingen får resa sig upp och rusa ut ur klassrummet innan skylten med säkerhetsbältet är släckt. Och att man inte ska glömma att se efter i stolsfickan framför sig! Denna gick det verkligen att spinna loss på, haltar inte det minsta 🙂
    TAck och trevlig helg!
    Lisa J (från Bogstad skole, Oslo, numera Nälsta,Vällingby)

  2. Ursula Willstedt-Svensson skriver:

    Underbart klokt och tänkvärt! Tack!

Kommentarer är stängda.