3 gånger formativt på några minuter

Körling fotograferar av en väggmålning i LA 2012

Jag satt runt ett bord med några elever. De skrev en rapport om dagens lektion. De skrev och skrev. Jag fick läsa eftersom jag bad om att få göra det. Första texten jag läste gav jag omedelbart gensvar på och frågade; vill du få din text ännu bättre? Svaret kom genast.

– Självklart!

Jag förklarade hur man skriver en utförligare text genom att läsa igenom den mening man skrev sist och ur den meningen plocka upp ett ord som man ska skriva nästa mening kring. På det viset kommer texten att hålla ihop. Då texten håller ihop kommer berättelsen bli tydlig. Eleven fortsatte sitt skrivande. Jag fick läsa igen. Förbättringen syntes genast. Tre andra texter fick jag omedelbart läsa och se hur de förbättrades genom bekräftelse och stöd för hur att skriva. Det formativa är märkligt nog summativt. Och så börjar allt om från början igen.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Konsultation av något slag, Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.