Högläs dina elevers böcker

Körling fotograferar 2014

Ett litet tips. De böcker dina elever läser. Låna dem en kort stund. Högläs ett kort stycke ur elevens bok. Döm inte innehållet, håll ditt varma intresse över texten, högläs ett kort stycke, kanske om två till tre minuter. Låt ditt ansikte vara öppet och nyfiket. Den som läser boken du högläser ur läser ditt ansikte som att få svar på bokens värde. Så säg inte att du inte tycker om böcker om bilar, eller att språket i boken inte är så avancerat som du önskar, rynka inte näsan åt boken eleven valt. Klä den hellre med din vackra högläsarröst och du sprider litteraturen inom klassen.

Du kan högläsa vid varje lektionsstart. Det är en väldigt fin start på lektionen. Samlar klassen och dig i ett fokus.

Vad är det då du ger och gör:

  • du använder din läsförmåga och genom den sprider du berättelserna i klassrummet
  • du använder det elevnära perspektivet och läser det eleverna väljer att läsa
  • du får förståelse för vad dina elever läser och vad de tycker om att läsa
  • du gestaltar text med din röst och gör den därmed levande
  • du visar intresse och nyfikenhet på innehåll
  • du är generös med din läsförmåga och ger den till eleverna
  • du verkar för spridning av litteratur
  • du samlar eleverna kring litteratur
Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Ordförrådet, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.