En modell för språkutvecklande arbete med film

Detta är en modell. En språkutvecklande modell. Ta vilken film ni vill, lyssna igenom den, skriv upp ord som eleverna ska få härma och smaka på, plocka ut ord som gör att eleverna får aha-upplevelser då de upptäcker dem i filmen. Jag brukar börja så här:

”SNART SKA NI FÅ MÖTA ORDEN” (jag förbereder med att skriva dessa ord med vacker digital stil på tavlan, orden kommer ett efter ett, i ett bildspel, och orden kan vara så många som vi önskar ge eleverna. Här är orden ur den film/berättelse jag valt;

  • tyst

  • knäpp
  • kväll
  • morgon

  • gröten

  • förlåt

  • stock

  • snarka

  • ruskig

  • skrämmer

  • spöknatt

  • larver
  • upptagen
  • lejonvrål

  • försjunken

Oavsett om eleverna kan orden ska de få smaka på dem på olika sätt. Förståelsen kommer då de ser filmen. Det viktiga är att de får uttala orden, säga dem högt, fundera på hur man använder dem, hur man förstår dem. Sen ser vi på filmen.

 

Efter att vi ser filmen samtalar vi om den och orden vi uppfattade. Detta att presentera orden innan ger förförståelse men avser också att få ord och begrepp i olika sammanhang. Mångfalden i undervisningen är:

  • orden på tavlan
  • lärarens högläsning av orden
  • elevernas uttal av orden
  • elevernas meningar kring orden
  • berättelsens användning av orden
  • samtalet om filmen och orden i ett nytt sammanhang

BEGREPPEN 

Därefter talar jag om begreppen, i detta fall kommer  begreppen ur sagan:

  • sova som en stock
  • tröttare och tröttare
  • rock ´n´roll

De här begreppen ska eleverna få utforska. Jag skulle använda tröttare och tröttare som en modell och utmana eleverna att repetera ord och härma uppbyggnaden. Elevernas exempel skulle jag skriva ned:

VI HÄRMAR ”tröttar och tröttare”:

  • tröttare och tröttare
  • gladare och gladare
  • piggare och piggare
  • ledsen och ännu mer ledsen
  • nyfiken och ännu mer nyfiken
  • glad och gladare
  • osv…

Eleverna får naturligtvis härma varandra, låna ord av varandra och tala sig till förståelse.

Det här är en modell. Den här modellen kan användas på vilken film som helst. Gäller det  faktafilmer kan vi utveckla frågor och frågeställningar under tiden vi ser filmen. Det betyder att läraren är aktiv under filmvisandet, noterar det eleverna diskuterar eller plötsligt frågar om och skriver ned avsnittet för att kunna gå tillbaka till det och ge undervisning i. Begrepp och ord ska alltid vara i fokus och i samtal.

Den här modellen kan användas vid engelsk film/matematiska filmer/teknik/ja… alla filmer vi ser i skolan. Filmen ersätter inte läraren. Filmen ska arbetas med för och i undervisningen.

INTE UTAN LÄROPLANEN

LGR 11 kap 1 och 2:

  • Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
  • Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska språket.
  • Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan ta dela av många olika uttrycksformer.
  • Läraren ska organisera och genomför arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling.
Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet. Bokmärk permalänken.

2 svar på En modell för språkutvecklande arbete med film

  1. Pingback: Svenska | Pearltrees

  2. Pingback: Bra länkar | Pearltrees

Kommentarer är stängda.