Planen att utbilda också i ordning och reda

Körling fotograferar 2014

 

Skylten hittade jag i en affär i London. Det är inte en övningsskylt för en lärande utan en skylt för den som nyss tagit körkort ska visas lärande hänsyn. Jag tänker så om regler. Jag tänker utbildning. För ordning och reda handlar om att skapa lärande om hur vi är ihop, vad vi tillåts göra, säga men också hur vi skapar planer för utvecklingen mot att kunna uppföra sig i skolan.

Ordning och reda. Det är en stor fråga för alla skolor. Ofta ser vi reglerna för den ordning vi ska skapa och hålla. Det här är regler som vi ger eller skapar ihop. Jag vill ha ordning och reda ihop med mina elever. Därför utbildar jag dem i hur och genom vad. Jag lägger upp en plan för hur det ser ut och vad vi tillsammans ska åstadkomma. Planen är en plan. Den har också en utvärderingstid. Inom fem veckor ska jag och klassen ha kommit tillrätta med sen ankomst under skoltid. Att försova sig kan inte en människa rå för. Inom tre veckor ska vi ha kommit tillrätta med hur vi kommer in under en pågående lektion, hur vi smyger oss in och hur lärare och elever ostört får fortsätta utan avbrott. Det betyder också att jag måste ha en pedagogisk plan:

  • Den att inte avbryta mig själv för att skälla ut
  • Se och bekräfta förändringarna
  • Göra samma som eleverna, komma i tid, inte störa det pågående, smyga in då eleverna lär sig, inte störa samtal under lektionen så att eleverna störs…
  • Jag berättar också att jag har till uppdrag att verka för inkludering och att det ibland är ett mycket svårt uppdrag
  • att jag måste hålla på mina känslor, inte agera i dem förrän jag har tänkt och att det jag agerar i hör samman med den plan jag givit eleverna och mig själv.
  • jag måste öva mig i att se att eleven försöker göra sitt bästa och tala om det jag ser, låt kalla det positiv förstärkning, ännu hellre att försöka se att elever försöker.

Jag har kommit tillrätta med de flesta klasser. Jag har haft många studiebesök. Fått många frågor om ordningen och redan, färre frågor om själva undervisningen och elevernas lärande utveckling. Jag är rädd för frågor om ordning och reda. Jag räds dem då de sällan har en läroplan utan blir regler. Regler som vi utan att skapa lärande kring krävs. Jag utgår också från att varje elev vill komma till mina lektioner, att de är innehållsrika och viktiga, det utstrålar jag som den lärare jag är. Den övningen har jag övat mig i. Att tro att jag kan hålla och tro på det innehåll jag har att ge. Ordningen kommer med den.

Jag måste hänvisa vidare till berättelsen om skolan. Att vi talar för lite om det lärande som sker i den. Vi är upptagna med frågor om ordning och reda. Men vad ordningen är och vad den innehåller och betyder riskerar att bli subjektiva tankar om vad ordning är. Det talas mycket om ordning och reda. Vi borde i alla led tala om lärande. Om den frågan blir den övergripande frågan; hur barn lär då de berättar för varandra, då barn lär då de argumenterar i sak, hur barn lär genom att se hur vi vuxna gör och agerar.

Jag kommer försent ibland. Jag är ledsen att säga att det är så. Jag visar då hur jag gör då jag är sen. Eleverna har också rätt att lyfta frågan om min sena ankomst och hur de ser på den. Det är lärande. Och det ställer stora krav på mig. Krav som kommer med mitt yrke. Att ha en plan, att genomföra planen ihop med eleverna, att vara en modell för samma plan och visa tolerans för att lärande tar tid. Olika för oss alla.

Och detta med ordningsregler. Hur lever vi själva upp till de regler skolan ger? Är jag en snäll kollega? Den frågan!

Här är ett viktigt inlägg rörande samma frågeställning! 

Det här inlägget postades i Läraren inom mig, 2014, Pedagogiska samtal, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Undervisningen, Utbilda i ordning och reda. Bokmärk permalänken.

2 svar på Planen att utbilda också i ordning och reda

  1. Pingback: I klassrummet | Pearltrees

  2. Pingback: Kloster | Pearltrees

Kommentarer är stängda.