Brännbollens centrum då man står där ensam med träet i sin hand och ska slå bollen. Drömmen om att träffa. Se bollen försvinna i fjärran. Se allas språng mot dess nedslagsplats. Vakna upp med den bittra erfarenheten att man slår en lyra och ingen i laget har hunnit springa hem.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Hahaha! Åh, vad roligt! Hög igenkänningsfaktor på den… Lägg också till det önskade (förväntade?) jublet från publiken ( särskilt från den egna klassen som dyrkar fröken som stor idol , och som har samma fantastiska tilltro till hennes förmåga såväl i klassrummet som på brännbollsplanen) som liksom helt kommer av sig och uteblir…
Nåväl, nya tag nästa år!
Läste inlägget först ur mitt eget lärarperspektiv som idag innefattade en inte alltför fantastisk prestation i den traditionsenliga årliga brännbollskampen mellan lärarna och eleverna i avgångsklassen. Då var inlägget humoristiskt.
Sedan läste jag igen, den här gången ur en elevs perspektiv. En elev som önskade känna sig lyckad och accepterad av sina lagkamrater. Då blev inlägget en påminnelse till mig som pedagog. Att få alla att känna sig lyckade som individer, på brännbollsplanen eller i klassrummet, är en viktig uppgift för alla som arbetar med barn. En mycket viktig uppgift. Varje dag. Brännboll eller inte.