Anknytning och separation – elev och lärar

Körling fotograferar 2010

Det är väldigt, väldigt svårt att skiljas från elever. Det är en av lärarens svåraste uppgift. Det bör ta tid för både elever och lärare att separera från varandra. Så att alla känslor får vara med. De känslor som handlar om att skiljas åt. Vi talar alldeles för lite om hur elever knyter an till sin lärare och hur smärtsamt det kan vara att separera. Separationer hör livet till, och också skolans liv.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Anknytning och separation – elev och lärar

  1. thord wiman skriver:

    Hej!
    Starka känslor, ibland också kaos och förvirring hör uppbrott till. Förändringens vind är ändå alltid benhårt kompromisslös, kraftfullt skjuter den på oss bakifrån och för oss mot förnyelse och mognad i en ny framtid.

    Ändå finns det en dimension, ett gränssnitt inne i människan som är som ett okänt land eller som en stor bubbla av glädje och glöd vi alltid bär med oss: oändligt obegränsat är det där vi fortsätter umgås, samtala, leva med alla de människor som en gång berört oss.
    Ja, ungefär så.

    Framför det nya källsprånget: Lycka till!

    ”Lusten driver verket”

Kommentarer är stängda.