Barnens skolerfarenheter

körling fotograferar 2014

Nyanlända. Nykomna. En del elever har ingen kunskap om skolgången. Ingen skola fanns där de en gång bodde. Tiden i flykt. Tiden som gått innan de kom hit till skolan kan vara utan skolgång. Men också de som gått i skola. Varit mästare i matematik. Varit kunniga i det mesta.

Eleverna får möta lärare som är väsensskilda de lärare de haft. Kanske lämnar de en skola de älskat bakom sig, en lärare och en klass de delat lärande med. Den svenska skolan är demokratisk i den meningen att läraren inte alls är lyft över alla andra, någon att se upp till utan se tillsammans med.

– Hur talar man med en svensk lärare? frågade någon. Alltså, de förstår inte att vi känner väldigt stor respekt för läraren. Läraren är den som kan och läraren är den som lär oss. Här i Sverige verkar det som om läraren inte förstår hur viktig läraren är för oss.

Ibland tänker jag att vi inte frågar tillräckligt nyfiket om skolgången. Vi sitter med en nyanländ och ser mest det som saknas. Det saknas svenskt språk. Och det ska skolan ge. Men kanske, kanske, är det så att matematiken är något eleven kan mer av än den undervisningen kommer att ge här.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.