Inte en lista men påminnelse om undervisningens innehåll

P1160665

Igår fick jag en fråga om att göra listor ur kursplanerna. Jag är rädd för listor och avprickningssystem och hur vi använder dem när vi väl utvecklat sådana.

Jag har fyra punkter för min undervisning. Dem är jag noga med. Undervisningen ska innehålla:

  • samtal; diskussioner, argumentation, analyser, berättelser, textsamtal
  • skrivande; i många olika former ska vi skriva, anteckna, kortskriva, härma, berätta
  • läsande; kollektivt läsande, gruppläsande, två-och-två-läsande, enskilt läsande
  • utvärdering av lektionens innehåll och undervisningens form

Vill vi fundera över listor kan vi läsa Erland Loe; Naiv. Super. Eller Peter Pohl Janne min vän. Listorna är ett sätt att beveka världen, kontrollera den och en tro om att den går att ringa in och få ordning på. Vilket listan mycket sällan möjliggör. Det som sker med listan är att den ringar in och kan begränsa sikten. Skolan ska ringa ut.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.