Problem med matematiken, engelskan eller vad det nu är

Körling fotograferar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Han har problem med matten.

Så sägs det om eleven. Så säger mamman. Så berättar pappan.

– Jag hajjar noll. Matte är mitt värsta ämne.

Så säger eleven. Så säger en del andra. Så säger tanten i matvaruaffären.

I skolan kan vi aldrig förenkla så. Matematik, engelska och svenska, bild, musik och hem-och konsumentkunskap har omfattande kursplaner att undersöka problembilden ur. Därtill måste vi fundera över om vår undervisning har givit eleven möjlighet att lära sig och om vi har uttömt vår förmåga att undervisa så att eleven får lära sig. Vi måste också analysera om och att kursplanens innehåll möjliggör för samspel mellan de olika innehållen. Det finns övergripande rubriker för specifika innehåll, exempelvis geometri, sannolikhet och statistik, etc.

Nåväl, vi har kursplanerna att utgå ifrån:

Kursplanen i matematik har ett stort innehåll, och jag har valt ut en bråkdel av innehållet genom vad vi kan studera och analysera vad det är som eleven inte kan.

  • enkla tal i bråkform
  • enkla mönster i talföljder
  • föra matematiska resonemang
  • använda matematiska begrepp
  • likhetstecknets betydelse
  • konstruera geometriska av mönster
  • förstoringar
  • förminskningar
  • symmetri i vardagen
  • dubbelt och hälften
  • ekvationslösning
  • etc

Kunskaperna inom ett specifikt område matematik påverkar förmågan att lösa uppgifter i andra matematiska sammanhang. Exempelvis i ämnet hem- och konsumentkunskap.

– Är det rimligt? är och bör vara en återkommande fråga som ställs då vi funderar över hur vi löser och vad det kan bli för svar. Inte enbart se till vad som är rätt eller fel utan aktivera frågor som är inom det matematiska området. Rimlighet och sannolikhet är exempel som vi bör ställa frågor om.

Jag ställer mig alltid tveksam inför generella påståenden om att man är kass eller inte förstår ett ämne. Jag vill se till det specifika innehållet och förstå genom det. De specifika innehållen har samband mellan varandra vilket gör att en elev som ännu inte fått lära sig överslagsräkning kanske inte genast kan förstå om det är ett rimligt svar eller inte.

För länge sedan skrev jag ett liknande inlägg rörande engelska då en mamma förtvivlat fått veta att barnet inte hade några kunskaper i engelska. Ämnet är för stort för att eleven inte ska kunna något i det. Visst kan eleven ha problem. Men inte med allt.

Vi bör se till innehållet i matematiken och undersöka hur vi kan stötta undervisningen att utvecklas. Moment som jag tycker är svåra kanske en annan lärare kan visa mig hur jag ska förstå och vice versa.

Det här inlägget postades i Diagnos, Hinder för lärande, Matematikundervisning, Ordförrådet. Bokmärk permalänken.