Undervisning: Rubrikerna att härma genom

Jag tycker mycket om Elin Lindells sätt att skriva kapitelrubriker till sina böcker. Jag har gjort undervisning av dem tidigare. Nu kan jag inte låta bli att göra något av ”Hemligt: Jördis hjärta Harry”, Alfabeta 2015.

Låt oss skriva ned alla rubrikerna till kapitlen (så gör jag då jag förbereder min undervisning):

  • H som i Harry
  • Vi som i Vilda
  • V som i vårtor
  • S som i svarv
  • P som i pyjamasparty
  • S som i spöke
  • C som i Coca-Cola
  • F som i femmans gångertabell
  • L som i leverpastej
  • S som i speciell
  • D som i dans
  • F som i friluftsdag
  • P som i pung
  • B som i blickar
  • U som i utflykt
  • F som i fönster
  • B som i boom-disch-kasch-disch
  • T som i tisdag
  • T som i tvåhundraåttiofyra kronor
  • C som i chans
  • L som i lördag
  • K som i konsert
  • E som i en månad senare

Nu har jag skrivit ned alla rubriker till kapitlen. Då får jag en överblick. Det betyder att jag kan låta eleverna tänka och reflektera genom dem.

  • Vad kommer att hända i de respektive kapitlen?
  • Hur kan vi låna författarens idé när vi själv skriver rubriker?
  • Vilken rubrik vill vi låna och skriva egna texter till?
  • Vilka rubriker har med tid och datum att göra?
  • Vilka rubriker har med känslor att göra?
  • Vilka rubriker låter det om?
  • osv

Det går att tänka platser, vilket gör att frågor om plats är viktiga. Låt eleverna fundera och se inte till vad som kan vara rätt eller fel ur bokens perspektiv. Det kan vara många olika platser om vi motiverar och argumenterar för dem.

Jag kan alltså både samtala och ge infallsvinklar om vad att skriva samt väcka intresse för boken. Jag har läst den och tyckte mycket om den. Högläsning vartannat kapitel. Egen läsning vartannat.

Lektionen går också att göra på ett annat språk. Översätta i hop eller härma modellen och skapa egna rubriker. Gör så många ni vill!

Hej HOPP!

 

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Undervisning: Rubrikerna att härma genom

  1. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer | Pearltrees

  2. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer. | Pearltrees

Kommentarer är stängda.