Anpassning del 1

Att anpassa betyder, enligt ordboken, att ändra (egenskaperna hos något) till större lämplighet i förhållande till de angivna omständigheterna. Ibland krävs det att personer anpassar sig till rådande omständigheter. När det gäller förutsättningar för lärande behöver man som lärare fundera över vad som krävs för att individen ska följa med och undervisningens innehåll kan göras tillgänglig. I skolan talar vi om individanpassning.

Jag läser Johan Cronemans intervju i DN 8 januari 2017 med skådespelarna Meta Velander, 92 år och Yvonne Lombard, 87 år, som spelar Nattorienterarna av Kristina Lugn på Stadsteatern. När det kom till inläsning av text behövde Yvonne Lombard hjälp eftersom hon ser dåligt:

De tryckte upp den med massor av svärta, jättestora bokstäver och så har jag förstoringsglas. Men det är ju inte som att läsa Vilhelm Moberg direkt, det är en rad … så släpper man pappret och memorerar, och så en rad till. I DN kan jag bara läsa rubrikerna.

Att utgå från behov och studera vad man kan förändra i det yttre för delaktighet och möjlighet. Ofta handlar det om att fundera, resonera och pröva hur.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.