Vi fortsätter läsa, läsa och läsa

Skärmavbild 2017-11-24 kl. 09.33.27

Nu äntligen. PIRLS visar att elever/barn läser bättre än tidigare. Vi har gjort ett lyft. Och vi fortsätter nu arbetet att läsa för att lära, läsa för att tänka och läsa för att uppleva.

Vi ska också ta bollen där vi är, verka för barn och ungas läsning där vi befinner oss. I skolan ska vi läsa mer, både av det vi måste och det vi vill läsa. Vi kan och bör avsätta gott om tid till självständig läsning så att barn och unga får möjlighet att läsa länge och därmed få möjlighet till den koncentration som en sådan läsning kräver. I skolan kan vi läsa och barnen som får lära sig där kommer hem till sina hem med skol-bibliotekens böcker och därmed kommer läsningen hem med barnen. Jag tror vi ska göra mer där vi är, se om och se till läsmöjligheterna och göra läsandet tillgängligt för alla.

 

I skolan ska vi få lära oss att läsa och få fortsätta att läsa. Jag skrev i boken Textsamtal-och bildpromenader (2017) att lära barn att läsa skapar möjligheter för barnet att lära, tänka, kommunicera, få idéer och lösa problem:  ”Vill du förändra världen lär ett barn att läsa”.

Hej HOPP!

Bilden är från Kulturrådets skrift om BOKSTART! 

Det här inlägget postades i Högläsning, Hur lärde du dig att läsa?, Skolrättigheter, Synligt läsande, Textsamtal, Undervisningen. Bokmärk permalänken.