Lektion i engelska och varför detta innehåll. Varsågoda!

 

FRÅGOR att samtala om:

  • What animals do you think you could find in a Petshop in another country?
  • What animals do you think you could find in a Petshop in Sweden?

Uttryck ur filmen:

  • I took one fast look
  • Dad said to pick one
  • We saw two other kind of animals
  • make up ones mind
  • a good fun
  • I like all the pets that I see. So do you.
  • be back by noon
  • we could only pick one
  • But how could I make up that mind in my head?
  • My mother, I know, would not like that at all.
  • If we do not choose we will end up with none.
  • That was that

Ordförrådet vi får från filmen:

  • kitten
  • kittens
  • something
  • around
  • wing
  • wings
  • rabbit
  • rabbits
  • noon
  • fast
  • faster
  • fastest
  • soon
  • none

Se gärna videon igen när ni samtalat om detta innehåll.

Diskutera gärna

  • Vad saknades?
  • Vilka djur skulle inte kunna finnas i en djuraffär?
  • Varför?
  • Vilka djur går att köpa?
  • Varför?

 

Varför detta innehåll/undervisning: 

  • KÄNNEDOM: Dr. Seuss är en välkänd författare och många av hans böcker är klassiker
  • GENRE: en berättelse som rimmar (noon – soon)
  • ÖPPNA FRÅGOR: en möjlighet att samtala – vilket djur gick barnen hem med? – ett öppet slut på berättelsen
  • TEXTVAL: tydliga engelska texter från olika medier
  • LYSSNA: talat språk, högläsning, talad text
  • FORMULERINGAR – inledning, handling och avslutning
  • UTTAL: Intonation, muntlig framställning kring ett tydligt fokus

 

Hej HOPP!
Anne-Marie Körling

 

 

Det här inlägget postades i 90 sekunders högläsning, Boken i undervisningen, Frågekonsten, Högläsning, Lässtrategier, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Synligt läsande. Bokmärk permalänken.