Undervisning att ta rakt av: Engelska/Svenska – sagan och perspektivet

 

Hej lärare, mellan linjerna kan du se vad du kan ge av undervisning. Varsågod. Bli inte rädd att undervisa om detta innehåll för äldre elever. Det är frågorna som gör innehållet. Sagans berättelse handlar om hur vi är mot varandra. Ett universellt innehåll med andra ord.

Och minns också att vara rädd om dig och håll fysiskt avstånd till din kollega men le när ni ser varandra. Glöm inte det!

___________________________________________________________

Hej alla elever, dagens lektion handlar om Den fula Ankungen. 

Den fula ankungen är en saga. På engelska heter den THE UGLY DUCKLING.

Den har många människor läst, fått lyssna till. Kanske dina morföräldrar har lyssnat till den. Kanske din mamma och pappa. Kanske har du aldrig hört den men hör den för första gången.

FRÅGOR att samtala om:

Den är skriven av den danske författaren H.C Andersen och har spridits över hela världen. Sagan är nästan 150 år gammal. Man säger att H.C Andersen är en av världens största berättare.

  • Varför tror du att H.C Andersen blev det?
  • Varför tror du att ”Den fula ankungen” har spridits till så många och varför man läser den också idag?

Kanske du kan förklara mer efter att ha sett den:

TALA/LYSSNA/ÖVERSÄTT: 

Ur filmen – Ord och uttryck.

  • Uttala orden, översätt dem och lyssna på varandra. 
  • Man får gissa vad ord betyder och naturligtvis slå upp på nätet eller i en ordbok
  • Hittar ni stavfel så skriv det korrekta.  
  • Pröva att skapa egna meningar med det du får låna ur sagan

Arbeta två och två:

  • summerday
  • among the tall leaves
  • hatch
  • no one have the time to visit
  • line up   – (kanske: Please, line up)
  • pretty large
  • fellow
  • he does not look like his brothers and sisters
  • enough for today
  • farmhouse
  • strange looking creature
  • we don´t want him
  • make fun of
  • everyone was mean to him
  • he is getting uglier every day
  • nobody want to talk to me
  • flew over the fence
  • I will spend the night here
  • wild ducks
  • Can I, please stay here?
  • Don’t get in our way!
  • he heard a big bang
  • scaring
  • I am wet and cold
  • cottage
  • so much noice
  • old lady
  • look at my whiskers (morrhår)
  • continue to be lonely
  • I wish I could swim in that pond
  • behave yourself
  • very, very sad
  • this place is safe
  • prisoner
  • I will be free to swim
  • search for a new home
  • this is such a lovely place
  • friendly
  • why do everyone keep avoiding me
  • winter followed
  • gloomy and sad
  • a lovely sight
  • spred their large wings
  • freezing water
  • it was becoming warm again
  • hid behind some bushes
  • fun of me
  • tired of being picked on
  • everybody else
  • I wish I never been born
  • big, fat tears ran down his face
  • his own reflections
  • transformed into a beautiful swan
  • belong
  • the most beautiful of them all
  • how to react
  • shy
  • recieve
  • a sad childhood
  • so, so sad

SKRIV PÅ ENGELSKA:

Använd meningar och uttryck från filmen när du skriver. Använd papper, penna eller Ipad. Här är förslag på vad du kan skriva. Skriv på engelska. Ta ett annat perspektiv. 

  • Hur skulle du tänka om du var ankungens förälder?
  • Om du var syskon till någon som blev så illa behandlad?
  • Ge lösningar på dilemmat att vara utanför och hur att motverka mobbning?
  • Hur skulle det vara om en av syskonen inte övergav ankungen?
  • Vad betyder det att få en vän?
  • Vad är en vän?

Glöm inte att svara på frågan varför den har berättelsen fortfarande berättas 150 år efter att den skrevs.

Jag behöver hjälp med att sortera:

Det är en enda röra bland ord och uttryck. Skulle du kunna hjälpa mig att organisera och sortera in dem under rubriker, du kanske också kan hitta på bättre sätt att sortera dem på. Här är mina förslag:

  • Ankungens känslor
  • Vänliga meningar
  • Om naturen

Bestäm dig för vilken attityd du tänker ha till arbetet, förslagsvis:

  • Ha roligt tillsammans.
  • Hjälp varandra att skriva.
  • Ni får härma varandra när ni kör fast eller när fantasin sinar.
  • Kanske tycker du att arbetet är tråkigt – det är ok – men försök att tänka att något lär jag mig alltid

_____________________________________________

Kommentar till läraren:

Alternativ till undervisningen.

Eleverna kan möta innehållet på det sätt de kan. Elever som inte har haft så många lektioner i engelska kan få höra berättelsen på svenska och så kan man varva mellan den engelska och svenska filmen.

Ordförrådet.

Även om eleverna inte kan engelska så kan de få härma meningar ur filmen. Men utan att vi genast tänker att de ska lära sig dem. De får genom undervisningen möta nya ord, både på svenska och engelska, och det är gott. Ha roligt tillsammans med eleverna när ni möter nya ord. Värdera dem inte som svåra eller lätta. Låt dem få finnas som de är. Ge eleverna möjlighet att härma er när ni uttalar orden. Ord smakar gott. Vi behöver mängder av dem.

Varför denna uppgift:

Kursplanen i engelska ger en ryggrad till undervisningens innehåll:

  • I mötet med talat språk och texter (som film) ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
  • Texter ska komma från olika källor.
  • Ge eleverna möjlighet att reflektera över olika livsvillkor
  • Låta eleverna möta tydlig talad engelska
  • Undervisningen ska innehålla dramatiserade berättelser för barn och unga.
  • Uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter (hatch, swim, duckling, etc)
  • intonation, artighetsfraser, uttal, fasta språkliga uttryck

Källa: Lgr 11, den reviderade kursplanen

Hej HOPP! 

Anne-Marie Körling

 

 

Det här inlägget postades i Anpassning, Boken i undervisningen, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Synligt läsande, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.