UNDERVISNING: SVARET ÄR GIVET MEN VILKEN ÄR FRÅGAN?

SVARET ÄR GIVET men VILKEN ÄR FRÅGAN?

En rolig och tankeväckande undervisning är att säga/skriva:

Så här lyder svaret.

Vilken är frågan?

Du kan exempelvis ta ett svar ur en bok:

– Jag hittar!

Vilka förslag har du/ni på vilka frågor som kan ha ställts. Och alla goda ting är tre. Ge därför tre förslag till vilken fråga som är besvarad:

Vi tror att frågan är:

  • Hittar du själv till klassrummet?
  • Jag blir orolig för att du ska komma rätt. Hittar du dit?
  • Vill du ha sällskap så att du hittar?

Ytterligare exempel:

”Hon kommer inte hem förrän på lördag.”

Ge tre förslag på frågor till svaret här ovan:

  • Vilken dag kommer hon hem?
  • Kommer hon hem på torsdag?
  • Skulle hon inte ha kommit hem redan på onsdag?

Ha roligt och reta upp tankeverksamheten tillsammans.

ATT UTVECKLA UNDERVISNINGEN och varför detta innehåll :

Om man har ett svar och ska ställa en fråga är det exempelvis meningsfullt att faktiskt hämta ord och innehåll ur de svar man har att utgå ifrån. Om man i svaret nämner en dag – som här ”lördag” betyder det att man i sin fråga kan nämna en annan dag – exempelvis ”måndag, fredag”. Ordet ”förrän” anger att hon väntas hem lite senare än vad man har trott. Därför blir frågorna också något som gör att vi måste förstå eller hämta in kunskaper om specifika ord.

 

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling 

 

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Lässtrategier, Lektioner och lektionsförslag, Modellerna, Ordförrådet, Strategier, Svenska, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.