Textsamtal: Upptäck tidningsnotiserna och namnge gorillaungen

Notiser kan bli undervisning. Här finns flera saker vi kan undervisa om. Denna är ur DN den 20 april 2021 

Att låta eleverna få upptäcka tidningsartiklar är en del av att upptäcka texterna som finns i dagstidningar men också vad man skriver om i en dagstidning.

Varför skriver DN en notis om att en gorilla blivit född?

Att en liten gorilla har kommit till världen är en nyhet för en dagstidning.

  • Varför är det intressant kan vara en fråga att diskutera?
  • Vad är det som gör denna nyhet intressant?
  • Hur fick DN veta att en ny liten gorilla kommit till världen?

Rubriken: Kolmårdens gorillor fick en unge 

  • Hur förstår vi rubriken?
  • På hur många sätt skulle vi kunna formulera en rubrik till denna artikel/notis?

Vilka fakta kan vi tillägna oss ur notisen?

  • (gorillaungens vikt)
  • (vikten hos en fullvuxen gorilla)
  • (x antal månaders dräktighet)
  • ( ? )

Allmänna frågor om gorillor

  • Vad vet vi om gorillor?
  • Vad kan vi om gorillor?
  • Var ligger Kolmården?
  • Hur kommer det sig att Kolmården har gorillor?

Var med och ge gorillaungen ett namn:

  • Hur ger man en gorilla ett namn?
  • Vilka gorillanamn nämns i artikeln?
  • Vad behöver vi ta hänsyn till då det kommer till att välja namn åt gorillaungen?

Ha roligt; 

Utforska text och bild tillsammans med eleverna. Dela nyfikenheten. Lyssna till det eleverna berättar och tänker om.

Hej HOPP! 

Anne-Marie Körling

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet, Textsamtal, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.