– Jo visst kan eleverna redan tidigt ta del av Albert Camus texter

Jag undervisar gärna om texter ur böcker barn och unga ännu inte kan läsa på egen hand. Som då jag samtalade med en elev i årskurs fyra om några korta rader ur Albert Camus bok Pesten. Det kom sig av att eleven sökte böcker om pest, död och elände i skolans bibliotek. Det var eleven som fann boken. Vi tittade på omslaget tillsammans. Vi öppnade boken och läste lite i den. Eleven läste och jag läste. Vi möttes över boken. Boken var i vårt gemensamma centrum.

Jag läste:

Hur skall man exempelvis kunna föreställa sig en stad utan duvor, utan träd och utan parker, en stad där man varken hör vingslag eller prassel av löv, med ett ord sagt, en färglös plats?

Camus, A; Pesten, 2001

Eleven lyssnade och sa:

– Men åh, duvorna är ju bara där. Man skulle sakna dem. Men det gör man inte nu. Nu bara finns dom. Men hösten och vintern har vi ju inte några löv men de kommer ju tillbaka. Men tänk om de inte kom tillbaka nästa vår …

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Undervisningen. Bokmärk permalänken.