Det metakognitiva perspektivet

Körling fotograferar sina anteckningar 2010

Jag funderar över det metakognitiva perspektivet och skissar upp mina tankegångar. Det metakognitiva perspektivet betyder att medvetet föra in denna aspekt i all undervisning – att tala om det vi lär oss och hur vi lär oss det vi lär oss. Det viktigaste kanske är att tala om varför vi vill lära oss det vi är i färd med att lära. Och med vem detta lärande utvecklas och genom vad.

Det står i våra kursplaner att eleven ska få utveckla sin förmåga att tänka om det eleven gör. Det är först då det blir medvetet lärande.

Detta perspektiv mår bra av muntligheten och är nära kopplat till att dela med sig av lärande strategier. Om de lärande strategierna skriver jag om lite då och då och kommer snart med en inlägg om dem.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Strategier, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Det metakognitiva perspektivet

  1. Ann-Catrin skriver:

    En häftig tankekarta att ha med sig i allt sitt vardagliga arbete. Grunden för ett nytt arbetsområde eller moment är att resonera kring detta tillsammans med kolleger och tillsammans med elever. Man borde ha en tankekarta om lärande i sitt bildminne precis som man har en världskarta och en tallinje… efter den här bilden kanske man har det:)

  2. Pingback: Metakognitiv förmåga | Johan forskar!

Kommentarer är stängda.