Kopiering och overhead – och bärbara enheter om fem år!

Körling fotograferar 2010

Igår diskuterades det om varje lärare inom en femårstid kan få en egen dator i skolan. Jag tänker… FEM ÅR? Dessa fem år är i en digital tidslinje en katastrof. Men en slags unison politisk tanke. Om fem år kanske allt ser annorlunda ut… bluetoth-världen kanske är totalt utbredd… kanske…. är hela skolan en trådlös värld… kanske… och där sitter vi med en bärbar dator först om fem år.

Jag är glad att jag har min mobil. Det är min egen tekniska landvinning i ett för övrigt ganska ödsligt landskap. Jag har trasslat med kopiatorn i många år, jag har letat overheadgenomskinliga plastpapper då min egen budget inte längre tillåter ett inköp. Det är mängder av ingenting-tid vid väntande på en ledig dator att slå sig ned vid, och mängder av trött frustration då något på detta skolnät havererat och långsamheten slagit undan fötterna på mig som lärare. Mängder av trassel vid kopiatorn har hindrat mig från att skapa underlag som eleverna kan arbeta med.

Ja, mycket av den ekonomiska tiden som jag spillt bort hade jag gärna använt på annat sätt. Jag vill ha min tid. Fullt ut. Den är också inbakad i det bärbara.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Läraryrket och lärarrollen, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Kopiering och overhead – och bärbara enheter om fem år!

  1. sökaren skriver:

    Som lärarstudent använder jag ständigt min dator. Blir förskräckt när jag kommer ut på skolorna och ser att lärarna DELAR datorer, kör en fingervals och suckar. Nej, så kan jag inte ha det. Jag får nog köpa mig en egen arbetsdator när jag är klar om jag inte får en av skolan. Jag skriver så mycket snabbare på datorn, ingenting försvinner, allt är organiserat bra och om det inte är det så går det att organisera om. Funderar mycket på all dokumentation jag hör om som tynger lärarna och kan inte tänka mig att göra detta utan datorn som hjälpmedel. Jag ser avancerade excelldokument som rymmer all möjlig information om varje elev på ett överskådligt sätt. Löspapper, pärmar, block, olika anteckningsböcker. Nej tack. Är det 2010 eller?

  2. Anne-Marie skriver:

    Det är klart att vi ska arbeta på våra skrivbord – alltså i våra datorer. Jämför gärna världen utanför skolan, titta på en flygplats, titta på offentliga platser… men skolan är väldigt eftersatt. Ett nationellt samlande är kanske en god tanke i ett av världens tekniktätaste land med användare i alla åldrar. A-M

Kommentarer är stängda.