Att se till den som liten är

Körling fotograferar 2010

Jag talade med en lärare. Läraren berättade att läraren sällan hade några diciplinproblem. Detta har jag också upplevt. Vi försökte pricka in vad vi gjorde som skapade den lärande möjligheten fullt ut. Då sa jag att det är viktigt att titta på det som fungerar. Inte slå oss samman kring det som inte fungerar. Det har vi gjort alldeles för ofta och för mycket. Tänk om vi hjälptes åt vid skolorna att titta på VAD, HUR, VARFÖR saker och ting blir bra och där ungar fungerar väl.

Jag tror att det finns all anledning att samtala mer med den som går i skolan. Den som kallas elev. En elev är inget objekt för… utan ett subjekt i samspel och samverkan.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att se till den som liten är

  1. Plura skriver:

    Kloka tankar.

    Tänk om vi i stort även utanför skolan kunde ställa oss frågorna VAD gjorde vi? HUR gjorde vi det? och VARFÖR blev det som det blev?

    Då blir det inget anklagande över att du gjort fel eller rätt. Ska du ha ett samspel måste du veta varför saker blev som de blev.

    Tankar kring samspel och samverkan av Plura.

Kommentarer är stängda.