Läsanalys – att reagera på orimligheten

rimligheten i 500 kg-skönlitterar text

Detta är en läsanalys. Läsanalyser har jag gjort i alla mina lärarår. Jag har utvecklat läsanalyserna själv – saknade modeller. Ville säkerställa att eleverna utvecklade sin läsning. Idag gör jag det i samtliga ämnestexter. Här är läsanalysen väldigt enkel. Under det att jag utför läsanalyser stör jag inte elevens läsning. Men jag kan fundera över textens innebörd och hur att ställa eleven undersökande frågor. Dessa frågor är inte av det kontrollerande karaktären utan mer av den öppna, samtalade och reflekterande.

Här stannar jag vid rimligheten. Lyfter upp rimligheten i att brännbollsträet kan väga 500 kilo. Eleven får fundera över vilken vikt ett brännbollträ kan ha. Det samtalet som följer kan ni inte lyssna till. Men å så roligt det är att fundera ihop. Åh så spännande det är att höra elevens tankegångar. Och frågor föder andra frågor:

  • Hur stor är skillnaden mellan tjejbrännbollsträet och brännbollsträet?
  • Tjejbrännbollsträ, vad är det?
  • Vad är skillnaden?
  • Vem har konstruerat de här skillnaderna? Vilket syfte har man haft med det?
  • Vad tänker du om dessa skillnader?
  • Låt säga att du håller ett brännbollsträ i handen? Ungefär hur mycket väger det?
  • Kan det väga 500 kilo?
  • Vad är meningen med att skriva så? Hur tänker författaren?

Jag lär mig hur och vad att fråga om då jag följer med elevens läsning. Det är återigen samspelet med texten och eleven som utvecklar mig.

Anne-Marie

Texten som eleven valt att läsa är av Ulf Stark; Percys Magiska Gympadojjor, en fullkomligt underbar berättelse som kan läsas om och om igen.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Läraryrket och lärarrollen, Matematikundervisning, Svenska, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Läsanalys – att reagera på orimligheten

  1. Jessica skriver:

    En liten fråga bara… Kopierar du de texter som eleven väljer att läsa upp för dig och gör dina anteckningar där?

    // Jessica

  2. Anne-Marie skriver:

    Det får eleverna göra. De kopierar och gör allt klart. Så ägnar jag mig åt god undervisning. A-M

Kommentarer är stängda.