Skolord: Inkludering

Jag undrar när ordet inkludering kom in i skolorden. Vi talade länge om en skola för alla. När blev skolan för en del undrar jag? För mig blir det en konflikt som faktiskt pekar på ord som synliggör ett motsatsord – exkludering. För mig är båda orden svåra och egentligen strider de mot skolplikten och att skolan är för alla. Om vi använder såväl ordet inkludering betyder det att vi också förhåller oss till exkludering. När började skolan fungera så? Jag undrar också hur det kommer sig att vi så gärna skriver åtgärdsprogram för unga människor när vi vuxna kan tänka i mångfald och gemenskap. Det är väl mycket rimligare att man sätter ett åtgärdsprogram för en undervisning och funderar över hur man kan undervisa på många fler sätt och i olika konstellationer i klassrummet.

Dessutom strider alla exkludering mot mentaliseringsprocesserna. Vi behöver varandra. Och att stå utanför och göras utanför är mycket allvarligt. Vågar vi tala om exkluderingen som vi själva bidrar till? Kan vi tala om den? Vad händer om vi gör det? Hur ser vi på våra elever? Tänker vi dom?

Vad säger skollag, kursplan och läroplan? Vad säger barnkonventionen? Hur utbildas vi till lärare? Vad säger vi själva om exkluderingen från sammanhangen? Om jag kommer in i ett lärarrum som blir tyst då jag kommer är jag exkluderad, hur tänker jag då? Vad gör orden vi har tagit till oss? Är de pedagogiska ord?

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Skolord: Inkludering

  1. Tirsten skriver:

    Ja, vi är alldeles för fokuserade på eleven. Det är eleven som har problem. Det är eleven som ska åtgärdas. Vi borde precis som du skriver åtgärda miljön. Göra åtgärdsprogram för klassrumsundervisningen. Hur ska man kunna undervisa på många fler sätt och i olika konstellationer i klassrummet? En mycket viktig fråga! Det är där vi måste lägga fokus…

    /Tirsten

  2. Anne-Marie skriver:

    Jag har undervisat och modellat, föreläst i tio års tid om hur att variera undervisningen i klassrummet. Jag har 8-10 olika undervisningar. A-M

  3. Linda S skriver:

    Jag har under året fördjupat mig i sevnsk utbildningshistoria just för att få veta när skolan blev för en del… sanningen är att skolan aldrig har varit för ALLA… 🙁

Kommentarer är stängda.