kvadratmeter och volym i klassrummet

Ett ungefärligt klassrum är 7 x 8 meter. Men innehållet i klassrummet kan inte mätas i kvadratmeter. Klassrummet är en konstruktion för att ta sig vidare och bygga innehåll. Vi kanske kan tänka volym istället. Om vi tänker volym så måste vi också gå från yta till innehåll. Så tänker jag om klassrummet. Sen ser jag nog klassrummet som en utsiktsplats där vi gemensamt skapar horisonter och lär oss om något som är mycket, mycket större än några fjuttiga kvadratmetrar och ett innehåll vars rumslighet inte vet några gränser.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Klassrummet, Pedagogiska miljöer, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på kvadratmeter och volym i klassrummet

  1. Pingback: Verkliga kvadratmetrar och dess innehåll « Matematikundervisning.se

Kommentarer är stängda.