Den alldeles egna kursen – att ha en egen plan!

Så kan man tänka läro-och kursplan. Tänk om varje elev fick fundera över vad eleven ville och slå och titta på kurserna i kursplanen och börja tänka att målen finns där. Vad spännande det skulle vara…, tänker jag.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Den alldeles egna kursen – att ha en egen plan!

  1. sspirit skriver:

    Ja, mycket spännande det skulle vara.

    För något tid sedan gav jag mig på ett försök att föra in i verksamheten arbetet med portofolio – dokumentera barnens läroprocesser(ja, det är inte självklar att på alla ställe finns något form av pedagogisk dokumentation). Och just att men inte vet vad man skall börja och vad skall man dokumentera kändes mycket svårt. Men barnen vet.
    Jag började med 2,5- åringar. De fick ett uppdrag: Välj 3 saker här på förskolan som är ”runda”! Och dessa 3 saker ska ni ta kort på.
    Och nej, de lekte inte med kamera som jag var rädd för, även det var första gången de fick fotografera. Barnen var fullt fokuserade på att hitta just 3 runda saker. Och jag höll kameran och fokuserade och de tryckte på knappen med sina små, små fingrar. De hade inte orden för att förklara vad en ”rund” är, men de hade ögonen och varenda gång de visade med runda handrörelser en avrundad yta.
    Nu kommer de bara med kamera till mig och tillsammans tar vi kort på något som de har upptäckt att det är värt för de att prata om, att ”dokumentera” .

    Barnen kan orda så mycket själva.

Kommentarer är stängda.