Så kan man tänka läro-och kursplan. Tänk om varje elev fick fundera över vad eleven ville och slå och titta på kurserna i kursplanen och börja tänka att målen finns där. Vad spännande det skulle vara…, tänker jag.
Anne-Marie
Så kan man tänka läro-och kursplan. Tänk om varje elev fick fundera över vad eleven ville och slå och titta på kurserna i kursplanen och börja tänka att målen finns där. Vad spännande det skulle vara…, tänker jag.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
korlingsord@gmail.com
Böcker jag läser under januari 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Ja, mycket spännande det skulle vara.
För något tid sedan gav jag mig på ett försök att föra in i verksamheten arbetet med portofolio – dokumentera barnens läroprocesser(ja, det är inte självklar att på alla ställe finns något form av pedagogisk dokumentation). Och just att men inte vet vad man skall börja och vad skall man dokumentera kändes mycket svårt. Men barnen vet.
Jag började med 2,5- åringar. De fick ett uppdrag: Välj 3 saker här på förskolan som är ”runda”! Och dessa 3 saker ska ni ta kort på.
Och nej, de lekte inte med kamera som jag var rädd för, även det var första gången de fick fotografera. Barnen var fullt fokuserade på att hitta just 3 runda saker. Och jag höll kameran och fokuserade och de tryckte på knappen med sina små, små fingrar. De hade inte orden för att förklara vad en ”rund” är, men de hade ögonen och varenda gång de visade med runda handrörelser en avrundad yta.
Nu kommer de bara med kamera till mig och tillsammans tar vi kort på något som de har upptäckt att det är värt för de att prata om, att ”dokumentera” .
Barnen kan orda så mycket själva.