Jag delar med mig: Utgå från författarna och modella meningarna!

ELEVERNAS MEDVERKAN OCH PÅVERKAN I KLASSRUMMET, undervisar Anne-Marie Körling ständigt om.

ELEVERNAS MEDVERKAN OCH PÅVERKAN I KLASSRUMMET, undervisar Anne-Marie Körling ständigt om.

Det finns dagligdags ett samspel som är möjligt.

Samspelet mellan de lärande och de fokus undervisningen har.

Här har vi lagt ut blädderblock på golven i klassrummet. Eleverna plockar ut meningar ur sina böcker som de läser, bidrar med en mening som eleven finner intressant och skriver upp den på blädderblocket. Detta är en frivillig aktivitet, och alla måste därför inte skriva något, och den som tycker kan skriva två-tre stycken. Då detta är gjort under en dag eller två så har vi gemensamt plockat fram ett underlag att grubbla och diskutera kring. Vi diskuterar:

  • hur meningen ska läsas – och självklart läser vi meningarna högt och ljudligt tillsammans
  • vi diskuterar hur vi kan förkorta meningen, vilka ord som vi kan ta bort om vi vill göra meningen kortare och tydligare
  • VI HÖGLÄSER ALLA MENINGAR HÖGT TILLSAMMANS – jag modellar och ingår givetvis i detta sammanhang
  • vi diskuterar hur vi kan göra meningen längre, fylligare, vilka ord vi kan förstärka och knyta an till.
  • vi diskuterar om vi kan byta ut ord mot andra ord, varför och hur vi skulle göra och vad som händer med meningen om vi gör så
  • vi diskuterar alla tecken, kommatecknet, frågetecknet, utropet och … semikolonet… och namnger dem, läser meningarna med betoningarna som tecknen framskapar och syftar till. Vi prövar muntligt hur vi kan läsa meningen om den avslutas med ett frågetecken
  • vi prövar att översätta meningarna till andra språk
  • vi utvecklar vår läsförståelse genom att grubbla på vilken mening som kan ha kommit innan och vilken som kan komma efter
  • vi samtalar om det vi tror och tänker på då vi läser meningarna
  • vi samtalar om vad författaren har velat skapa då han/hon skrev meningarna
  • vi diskuterar  om och hur två meningar ur dessa böcker kan gifta sig… bli en berättelse
  • vi diskuterar hur man kan skriva eget och ta med sig meningarna in i sina berättelser
  • vi diskuterar de böcker och författare som meningen är hämtad ur

Detta gör vi inte under en lektion. Detta gör vi under en längre tid. Jag tvingar inte någon till deltagande utan detta ska bli naturligt och ske på elevernas villkor. Tanken är att erbjudanden och undervisning kan samspela med eleven och eleven ska få uppleva hur arbetet kan utvecklas. De flesta bidrar alltid till undervisningen, utom de som är så inne i sin bok att världen utanför för en stund är avstängd. Vi brukar också tillsammans bestämma  vilken form av meningar vi ska lyfta fram och undersöka. Frågan är en favorit i min klass. Men låt inte detta styra ditt arbete i din klass. Alla meningar som lyfts fram har lyfts fram av en elev. Det är det fina. Jag kan undervisa och modella ur elevernas delaktighet. Det gillar jag.

Skrivande gensvar på blädderblocksmeningarna och den stora muntliga undervisningen som följer med den, tänker Anne-Marie Körling som tittar på elevens arbete i årskurs tre.

Skrivande gensvar på blädderblocksmeningarna och den stora muntliga undervisningen som följer med den, tänker Anne-Marie Körling som tittar på elevens arbete i årskurs tre.

Vad behöver vi då för att göra det här:

  • samspelet
  • samtalet
  • synliggörandet
  • meningar som vi inte värderar utan undersöker
  • diskussionen kring meningsuppbyggnaden
  • lyhördheten

Vad får vi:

  • modeller från litteratur och författare
  • tydliga underlag att utveckla språket i förhållande till
  • synliggöra hur författare använder tecken
  • medverkande och samspelande med undervisningens fokus
  • muntliga samtal om språk och språkets användning
  • tillåtelse att härma modeller och utveckla dem
  • autentiska lärande situationer

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Modellerna, Strategier, Svenska, Svenskämnet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.