Jag brukar inte genast berätta vad min undervisning handlar om. Jag vill reta hjärnor och skapa frågor om det jag presenterar. Om jag berättar hela undervisningen kommer den inte att väcka nyfikenhet. Nyfikenhet och delaktighet är förutsättningen för undervisningens dynamik. Den här gången handlar det om dessa meningar:
- Mörker är spännande
- Mörker är snällt
- Mörker är roligt
- Mörker är nödvändigt
- Mörker är intressant
- Mörker är underbart
- Mörker är vackert
Det här är 7 meningar. Meningarna har ordet ”mörker” och ”är” gemensamt. Om jag låter eleverna möta meningarna på tavlan kan de få upptäcka vilket ord som återkommer. Om de inte gör det ställer jag frågor om det:
- Vilka ord återkommer i varje mening?
- Vilka ord börjar på s?
Då vi har gjort detta kan vi skapa egna meningar som börjar med ”Mörker är” och vi kan börja vårt ord med bokstaven s:
- Mörker är stort
- Mörker är svart
- Mörker är skrämmande
- Mörker är storslaget
- Mörker är suddigt
- Mörker är svart
- Mörker är superdupersvart
- Mörker är slitsamt
- Mörker är stjärnornas bakgrund
- Mörker är …
Vi kan också skriva meningar där vi inte gör oss bundna av en speciell bokstav:
- Mörker är tröttsamt
- Mörker är ljuvligt
- Mörker är vilsamt
- Mörker är ljusfattigt
- Mörker är gråsvart
- Mörker är en garderob
- Mörker är besvikelse
- Mörker är svart, inte vitt
- Mörker är …
Mörkret – never ending story – men en introduktion till samtal, skrivande och kreativitet.