Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle

Ordspråken här nedan är mina – ibland lekfulla, ibland allvarliga, ibland ett begynnande tänk – ordspråken är mina. Tomas Tranströmers dikt – Uppdrag! Att vara där man är – har jag lånat in till min lärarprofession och i mina möten med eleverna.


A

  • All undervisning kräver eftertanke.
  • Allt som talar för en lärare – tala om det!
  • Allt som är kan bli!
  • Att skrämma till läsning – högläsa en spökhistoria.
  • Att söka kunskap kräver kunskap.
  • Att tänka fyrkantigt är att söka göra en kvadrat.
  • Att tänka i vidare banor än de givna.
  • Att vara sedd utan att bli till.

B

  • Barn läser om de kan!
  • Barn ropar titta. De vill göra oss delaktiga. Vi vill gärna bedöma det vi ser.
  • Barn lär sig alltid. Elever verkar inte göra det.
  • Barn lär sig gå av sig själva.
  • Barn av sin tid behöver pedagoger av sin tid.
  • Barn som kommer från hem som läser lite måste få komma till skolor där man läser mycket.
  • Barn är här och nu. Lärarna ser framtiden i det.
  • Barnperspektiv är svårt att ta för oss vuxna. Vi kräver ofta att barnen ska ta vårt vuxenperspektiv.
  • Barnslig sand i vuxnas ögon.
  • Beprövad erfarenhet började med ett försök.
  • Blott Sverige svenska skolmaten har!
  • Blåhimmel. Gulmark. Jag reser i Sverige.
  • Bort med tyst läsning – in med mumlande läsning.
  • Bortförklaringar bör ersättas med härförklaringar
  • Bättre med lite skavsår än att gå i ullstrumpor!

D

  • Den dömande läsaren gör det svårt för den blivande läsaren att bli läsande!
  • Det en lärare gör idag påverkar dig imorgon!
  • Det formativa förhållningssättet är undervisningsframkallande!
  • Det ljus som kommer ur boken är upplysningens.
  • Det är både tyngd och avstånd i ordet kilometer!
  • Det är märkligt att vissa barn klarar skolan trots att skolan inte klarar eleverna.
  • Då vi delar kan resultatet bli att båda får mer än hälften.
  • Det vi gör i skolan idag kan få långtgående effekter.

E

  • Eleven är en egen källa.
  • Elever behöver inte hjälp – de behöver undervisning.
  • Elevperspektivet får vi inte – det tas!
  • Elevperspektivet finns redan – det är vi som ansvarar för att se.
  • En bok har flera sidor.
  • En lärare är en framåtsträvare.
  • En läroplan är en plan som ska sättas i verket!
  • En läroplan är ingenting utan en lärare!
  • Ett bra grepp om orden får man med en bok i handen.
  • Ett pedagogiskt ja, ett organisatoriskt nej.
F
  • Feta frågor ger svar. Inte några rätt och fel svar. Bara svar.
  • Framtiden – en annan föreställning. Ett påhitt!
  • Fritt är ordet! Det är bara bundet i en bok.
  • Fråga inte barn vad de kan – fråga vad de vill kunna!
  • Frågor är större än svaren.
  • Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • Frågvisa blir självständigt kloka!
  • Få en läroplan? Snarare att bygga en!
  • Fånga skoldagen!
  • Framtiden flåsar mig i nacken! Aldrig nuet!
  • Frånvända. Hellre närvända. Ett slags elevperspektiv.
  • Följdfrågorna – de formativa följeslagarna.
  • För Sverige i kunskapstiden!
  • Föreställningar påverkas av kunskap.
  • Förvånad! Då uppenbarar sig en annan kurs!
G
  • Geocaching – skattkammargeografi!
  • Geocaching – kommunikationsgeografi!
  • Geocoachning – att hjälpa varandra vara där man är.
  • Glädjedödare! Vilket fruktansvärt mord de utför.
  • Gå i dialoger. Gå inte i lås!
H
  • Hopp om skolan. Inte påhopp!
  • Härförklara. Inte bortförklara!
  • Högläsning i skolan är inte avkopplande – den är påkopplande!
I
  • I mellanrummet mellan forskning och praktik är det pedagogiska samtalet.
  • IndiVId
  • Ingenting går upp mot någonting!
  • Inte lägga orden i barnens/elevens mun utan låta barnen/eleven lägga ut orden.
  • Inte utan min läroplan!
  • Istället för att titta på vad vi inte hann – se det vi hann!
J
  • Jag odlar mina fel och brister, de kan visa sig vara en tillgång.
  • Jag är en texttyp! Typ!
  • Jag är inte otålig. Jag är medtålig. Så tänker jag om min medverkan kring elevens lärande.
  • Jag lyssnar med mina ögon. Jag läser.
  • Jag är lärare – med rätt att utbilda!
  • Jag har en plan! En läroplan!
  • Jag läser alltså kommunicerar jag!
  • Jag är text.
K
  • Kanske hellre se ATT pojkar läser än värdera VAD pojkar läser!
  • Kasta ut ett ord och kamma hem en mening!
  • Källkritik är en början på en relation!
  • Källkritiken är början på ett äventyr.
  • Källkritik är att ta ett avstamp ur nuet in i historien.
  • Källkritiken öppnar ett bibliotek.
  • Källkritik – vad sägs om källförälskelse?
L
  • Litteratursamtal är en sak. Litteraturdiskussioner en annan.
  • Livet är fyllt av outforskade vardagsäventyr!
  • Lusten ska erbjudas ur innehållet – inte tvingas fram ur eleverna!
  • Lära sig läsa för att fortsätta läsa.
  • Lärare gör ingen skillnad på människor. Lärare gör skillnad för människor.
  • Lärande handlar delvis om att befinna sig i något obekvämt.
  • Läraren håller i lärandet, eleven befinner sig i det!
  • Läraren är en resurs!
  • Lärandet är objektet. Inte eleven. Så skapar vi gemenskap mellan lärare och elev.
  • Läroplanen kan överträffas. Ta avstamp ur läroplanen.
  • Läroplanen är också en tidsplan. I huvudsak en innehållsplan.
  • Läroplanen är ingen piska. Den är en morot.
  • Läs inte lusen av eleverna – läs lusten in i dem.
  • Läs så det hörs. Läs så det syns.
  • Läsningen är för läsaren.
  • Läxa upp läxan!
M
  • Med läraren kommer läroplanen!
  • Minns mig – källkritiken handlar om kommunikation!
  • Mot Jantelagen är alla lagbrott tillåtna!
N
  • När eleven inte förstår, skapa ett vi.
  • När hoppet sitter i skolväggarna. Inte traditionen.
O
  • Och varsamt lyfter jag alltsammans ur tiden och in i minnet.
  • Okunskap är vänskapsbildande!
  • Om du aldrig smakar av innehållet kan du aldrig veta något om det.
  • Om eleven inte förstår – skapa ett vi.
  • Om man är rädd för förändring – se en larv bli en fjäril.
  • Ord letar mening.
  • Orden är matematiska – inte problematiska!
  • Orden är språket. Ordet är demokratin.
  • Ordning och reda. Utan en plan skapar vi oordning och oreda.
P
  • Pedagogik är något up-to-date!
  • Pedagogik ska inte konserveras, den ska konverseras!
  • Prov visar inte allt.
  • Prov visar alldeles för lite.
  • Påverka genom närvaro
R
  • Resursen är du.
  • Rummet lämnar ingen oberörd!
S
  • Samhällets bokhyllor, inte hemmens.
  • Sitta vid datorn säger vi. Man sitter i ett innehåll borde vi säga.
  • Se morgondagen i läraryrket, inte gårdagen.
  • Se till eleven som ser till dig.
  • Se till innehållet.
  • Skapa relation via innehåll.
  • Skolan ska inte vara hemtrevlig – skolan ska vara skoltrevlig!
  • Skolan är inte en plats. Skolan är en idé!
  • Skriva är att tänka.
  • Skydda barnen i verkligheten – inte från den.
  • Släpp lärandet loss det är höst!
  • Spegling synliggör dig.
  • Språket sitter i kroppen.
T
  • Tala i relationen – inte om den!
  • Talutrymme kan vara ett papper med själva lösningen!
  • Textbegreppet omsluter elevens ord, tankar och åsikter.
  • Tala till eleverna. Inte om dem!
  • Tystnad! Ofrivillig sådan är ett oljud!
  • Tänka innanför och utanför lådan. Varför inte böka runt i den och göra den större.
U
  • Utan att veta ställer vi frågorna!
  • Utgå ifrån att elever vill. Undersök vad som hindrar dem.
  • Underskatta inte kraften i det som är svårt.
  • Underskatta inte känslorna. De kan styra.
  • Undervisning – ett ord med stor innebörd.
  • Undervisning i behov av särskilt stöd!
  • Ungarnas redskap är undervisningens verktyg.
  • Uppslagsverk ger mig uppslag till nedslag!
  • Utmaningar påverkar!
V
  • Varje elev borde få skrika vårskrik a la Ronja Rövardotter!
  • Varje saga har en punkt där verkligheten tar vid.
  • Vem frågar – eleven eller läraren?
  • Vi ska odla vår nyfikenhet – inte våra avstånd.
  • Vi lärare tar eleverna från a till ö men betygsätter dem med ett snävare alfabet.
  • Vi talar om föräldrarnas bokhyllor. Vi borde tala om samhällets.
  • Vi är ett mäktigt ord.
  • Vill du förändra världen – lär ett barn att läsa
  • Vårt uppdrag är att famna utmaningar. Inte fly dem!
  • Vägen till minnet är verkligheten.
Ä
  • Ämnen upptäcks via en lärares intresse.
  • Även om man går i andras fotspår lämnar man avtryck av sina egna.

8 svar på Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle

  1. Pingback: Körlings pedagogiska ordspråk | Anne-Marie Körling

  2. Dina ordspråk är bra utgångspunkt för pedagogiska diskussioner. Hur kommer du fram till dem – är de en reflektion över något som händer under dagen eller pluppar de bara upp?
    undrar Carina

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag klurar på dem, och så ploppar de upp. Jag leker med ord och vill att de ska bära och ha innehåll. Ordspråk roar mig.

  4. Celestine Ndifor skriver:

    Wise words for the wise teacher! I love them all.

  5. Pingback: Nyskrivna ordspråk ur min skalle | Anne-Marie Körling

  6. Cecilia Sundh skriver:

    Varsågod:), en på Ö: Öppna frågor, öppnar trötta öron!

  7. Jenny skriver:

    Så många kloka ord!

  8. Cecilia Hast skriver:

    Som bitr. Rektor och pedagog, är detta ljuv musik. Letade citat att gravera på ett smycke till min svägerska som nu är färdig gymasielärare. Mycket att välja på! Även den på Ö av Cecilia Sundh var bra! Tackar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.