Friktion tillhör lärandet

F R I K T I O N

Med friktion menas att en kontaktyta mellan föremål berör varandra. När en friktion uppstår är något för en stund påverkat. Friktion används också i samband med konflikter. Den friktionen som leder till konflikter kan i de pedagogiska sammanhangen handla om att lära sig.

Jean Piaget kallar det ackommodation, dvs, vi blir påverkade av något som vi inte riktigt förstår, men vi är trots det i fortsatt kontakt med det som ”stör” oss. När vi sedan förstår och begriper eller vad vi ska kalla det har vi förändrats samtidigt som det vi upplevde skavde i oss förändras till assimilering, vi förstår och inlemmar det nya i handlande och kunnande.

Friktion leder till energi, till värme. Också då vi ersatt det vi tidigare tog för vårt kunnande har blivit påverkat, rubbat och därmed lett till att vi kan ta till oss det nya. Det leder till energi i lärandet. Man känner liksom av sin tankeförmåga. Spontant utbrister vi ”AHA” och inte sällan skrattar vi eftersom vi förstår på ett nytt vilket också leder till en känsla av att vi är levande och lärande.

Jag funderar på ordet friktion i pedagogiska sammanhang.

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Undervisningen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.