Eleverna diskuterar besviket sina betyg efter provet. Provet har gått åt pipsvängen.
– Äh, jag tänker byta skola, säger någon.
Värdet av den egna skolan noll och ingenting och eleven ser den kortsiktiga lösningen av problemet med att byta skola. Den andra skola lyser med de mest lovande utsikterna och ger eleven möjligheten att kasta in handduken och lämna misslyckandet bakom sig. Det är föreställningarna om den där räkmackan och lärande utan ansträngning som leder tankarna till skolbyte.
Lärande innebär både frustration och hårt arbete. Det är som det ska. När man lär sig cykla ramlar man. När man lär sig simma får man kallsupar. Men inte skäller vi på cykeln eller köper en ny. Inte heller byter vi simhall för att vi fick kallsupar när vi var i färd med att lära oss simma. Vi kan behöva mer stöd och uppmuntran men också hjälp att fortsätta trampa då cykeln vinglar till. Vi behöver låna hopp och tilltro om att det vi gör och det vi kämpar med kommer att leda till att vi en dag kan. Vi kommer alltid, genom livet, uppleva frustration och besvikelser över att vi inte kan men hur vi hanterar våra motgångar är avgörande för hur vi tar oss an motgångar när vi möter dem. Vi måste våga oss på att försöka igen.
Eleverna som vill byta skola är besvikna på resultatet efter ett prov. De har inte klarat det. Det ska inte stanna vid det men eleverna ska göra det. De ska ges undervisning men också få lära sig hur man tar sig igenom svårigheter. Det handlar om att arbeta och studera och få insikt och förståelse för att det vi lär oss i skolan utmanar och och ger oss nya kunskaper som ruckar på det vi tror oss veta eller ge oss inblick i något vi inte kan. Därför måste lärare och skolledning stå stadiga och sakligt bemöta elevens skolbyte med beskrivningar och berättelser om hur skolan arbetar, följer upp och därmed skapa hopp om elevens fortsatta skolgång vid skolan. Det ska också vara en möjlighet att aktivt välja skolan man är vid och tillsammans med lärare, klasskamrater och undervisning skjuta undan räkmackan till förmån för moroten.
Delar ur detta innehåll kommer ur boken Läraren inom mig, 2014
Bra där Ann-Marie. Varför har vi ett samhälle som inte förstår att färden är vinglig i all kunskapsinlärning oavsett ålder.